Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobzter
Jaha ..kanske måste släppa iväg min kära v70n är riktigt nöjd med den..men har man satt 4barn till världen så e ju den tyvärr för liten...

Så sneglar lite på några xc90 7sitsiga för ca 80k + - lite.
Milltalen är de något man ska hålla extra koll på eller funkar en som har rullat 20k å uppåt?

Motor valen som finns å intresse finns för är 2.5t känns som helt oki motor men känns som den kommer dra en del bensin för att flytta dena bil..

Sen finns T6 som ja tycker ligger riktigt bra i pris ?

Är de något spec å tänka på med T6 är de dubbel turbo på dom eller något sånt?

Slits dom mer än 2.5t..verkar som de är mer lull lull på T6 orna..

Sen har vi då till sist D5 som ja är riktigt sugen på men skatten på den är ju helt sjuk..

Är de någon spec utrustning man ska sträva efter i xc90?

Finns elinfällbara backspeglar till alla årsmodeller?

Ska man undervika någon viss årsmodell?

Fyrhjulsdriften är den kära vinkelväxel ocskå den svaga länken där som på x70 modellerna?

Glapp i framvagnen känns som en svaglänk?

Är de något speciellt man ska kolla extra på?

Å sist men inte minst är xc90 något att ha?

Kör i snitt ca 6-8 mil om dagen

Hoppas ni tog er tid att läsa

Mvh / Tobzter
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Hej Tobzter,

Vad kan jag säga? Fråga Wissel. :)
av Tobzter
Hehe får hoppas han läser tråden och kommer me några kloka råd ; )
Användarvisningsbild
av crumpets
T6 har den kassa växellådan som alltsomoftast rasar och kostar skjortan. Undvik om du inte är äventyrssugen.
av Tobzter
crumpets skrev:T6 har den kassa växellådan som alltsomoftast rasar och kostar skjortan. Undvik om du inte är äventyrssugen.
Ja läste mig till de precis väldigt synd för dom ligger väldigt bra i pris tycker ja
Användarvisningsbild
av wissel
jag vet egentligen inte så mycket om XCn ännu, min drar 1,06 just nu.
Jag har som alltid bytt olja samt samtliga filter vilket jag ALLTID gör vid bilbyte oavsett vad som skrivs/sägs.
Jag tror Tobster vet ganska väl hur det är ställt med framvagn osv. Same shit different name.
Min fick ny Vinkelväxel vid 8000 mil, vet inte varför egentligen. Känns som om det är än viktigare att serva XCn
av någon outgrundlig anledning.
Elinfällbara är inte standard, jag har det inte till exempel. (än)
Vill minnas att samtliga 7 sitsiga har Nivåreglering.
Backsensorer från fabrik tror jag alla har men är osäker.
Årsmodel att undvika kan vara 2003(som min) som antas ha många elfel vilket jag inte märkt av..
Sollucka som jag egentligen INTE vill ha sitter på väldigt många tycker jag mig se. Jag får vatten i min hö.framdörr vid regn,
skall åtgärdas med Garantin.
jag har 17" på vinterpuckarna o 16 på sommarhjulen vilket jag troligen fortsätter med......kan riktigt se framför mig
hur det skulle påverka framvagnen med 19 eller 20".....dyrt som faen misstänker jag med styrleder o annat som är skräp även på XCn.
Men bilen i sig är underbar att köra o åka med......och lull lullet i min är minimalt vilket känns okej för mig, mindre som kan dyrpajja.:-)
Jag har även tagit väck reservhjulet under bilen, vem vill byta ett skitigt hjul på någon vägkant ? Inte jag iaf.
Saknar möjligen ett riktigt lastgaller som är uppvikbart och även fotstöd på utsidan.......
annars inget i förhållandet till V70 in.
Som jag kommer på just nu........
Användarvisningsbild
av andreas 80
Sitter också och tittar efter en XC90 7-sits. 06:a eller nyare.

Har fått för mig att åtminstone de första årsmodellerna hade en del el-fel, men som borde vara åtgärdade vi detta laget.
Vinkelväxeln som på de flesta andra med AWD kan vara en svag punkt på vissa årsmodeller.
T6:a med den 4-växlade lådan är ingen bra kombination som redan nämnts.

Jag tittar mest på 3.2:an eller D5, men även en 2.5t känns Ok
Visst kommer det gå åt en hel del bränsle, men det får man räkna med.

Så jag är också intresserad av vad man bör titta och leta efter.
Användarvisningsbild
av kalhygge
Har 2 st D5or, en 06a å en 08a, båda 185hk (lägre skatt) motorn o 6 stegad aut, drar väl ca 0,8-0,9 på årsbasis med lite småkörningar,grusvägar å så.

Bra motor som funkar till den bilen, ingen racer men fullt tillräckligt. Även med släp.
Bensin känns trist, om det inte är V8 du kikar på.. :)

Dessutom har dom ju den fina dieselvärmarn som man inte kan leva utan i detta land..

Kolla bromsar och nivåreglering bak. Detta kan vara dyra saker, men håller väl 10-15tusen mil.
AWDn bör ju fungera, jag fick byta nån pump i den kopplingen för några tusenlappar.
av Tobzter
Stort tack för alla svar så länge. .Va iväg och titta på 2st xc90 i dag först denna ..såg riktigt fin ut utvändigt men som skit invändigt de ljusa skinnet va verkligen i dåligt skick..och tyckte priset va lite högt
http://access.bytbil.com/solidbil/Acces ... 7rg/#totop

Sen kolla ja på denna D5
http://access.bytbil.com/solidbil/Acces ... frg/#totop
Där va de tvärtom bucklor på bilen men superfin invändigt helsvart skinn inredning ..denna kändes också som överpris.. sen la ja märke till att båda hade väldigt slitna strålkastare är de vanligt på dessa?
av steffez
Jag valde bort T6an för den otroligt dyra försäkringen, blev istället en med V8, där lägger du på en deciliter /mil och har starkare drivaxlar, större bromsar, oftast mera utrustad och utan en massa tryck o pys skräp. Sedan slipper du kamremsbyte. Försäkringen är dessutom istort sett samma som vanliga 2.5an.
//Stefan
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]