Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej

På vår andrabil, en Hyundai i30 -08, så fastnar handbromsen ibland om den stått stilla några dagar med den i. Nu senast imorse så låg handbromsbackarna(?) på även fast tjejen släppt upp handbromsen. Hon vågade inte "ta i" med gasen då hon stod i garaget och tidigare haft en liten incident med garagestolpen, så jag fick sätta mig i bilen och skaka loss den. Bilen hade stått still sen i torsdags eftermiddag, alltså knappt 4 dygn.

Den lossnar med en liten smäll och sen funkar det fint igen.

Det känns dock inte riktigt rätt, och jag undrar om det är något man VÄLDIGT enkelt kan fixa själv. Jag är inte mycket av mek, men klarar att ta av ett däck. :D Efter det behöver jag steg för steg-instruktioner tror jag. :)
Eller är det byte av några backar som kan behövas? Då kanske jag ber dom fixa det på servicen som nog kommer upp efter sommaren här.. :)
Är det en handbromsvajer och bromsbackar på klassiskt vis, eller är det något modernt elektriskt?
Om det är en vajer så brukar ju dom ofta rosta fast efter att höljet har slitits/skadats. Även bromsbackar kan ju rosta fast. Det vanligaste lösningen är väl att byta till nytt. I synnerhet vajrar. Backar har ju dessutom ett naturligt bytesbehov när dom är slitna.
Man kan smörja vajrar, men det är bara en bra idé om höljet är oskadat, det vill säga, nytt.

En bekant hade förr på bromsvajraranas tid en rutin att alltid när han kom till rödljus och andra stopp i färdvägen, dra åt handbromsen och släppa den igen som en motion av bromsdelar så att dom inte skulle kärva ihop. Den rutinen skulle säkert fungera även på moderna elektriska parkeringsbromsar.
Ja det är ingen knapp utan spak i mitten så då förutsätter jag att jag har den gamla med vajer... :)
Så det kan vara svårt att säga om det är vajern eller backarna.. hm.. kan man testa det på något vis innan man skruvar loss o kollar?
Då bilen används typ varje vardag och då också handbromsen känns det som om den får skapligt med motion.. lutar nog åt att något är slut..
Har haft ett gäng olika bilar sen 1999 då jag tog körkort men inte har handbromsen fastnat på någon av dem över en helg! Vet jag att bilen blir stående i nån vecka eller två ser jag till att inte lägga i handbromsen och ha växel i och kanske lägga något framför/bakom däcken..
Inte ska man väl behöva acceptera att den fastnar på knappt 4 dygn? :cry:
Kanske jag som haft otur, men min erfarenhet säger att klassiska vajer-handbromsar sätter sig efter ett par dagar +-några dagar, beroende på väder.

Mina morföräldrar hade en Hyundai Accent..... -02 eller -03a har jag för mig, som handbromsen satt sig fast över natten på en vanlig sommardag :roll:
Detta redan när den bara var ett par år gammal.

Likaså min gamla 945a blev också riktigt grinig om man stod på handbromsen. 855an vet jag inte, den rullar fortare med handbromsen i än ur :lol:
V70in är lite trökig att få ur ibland, men det behöver troligen bara smörjas upp lite.

"Motioneringen" som Rådlös skrev om är f.ö. en väldigt bra metod att underhålla handbromsen, man kan med fördel med rulla med handbromsen "halvt i" lite då och då, så gammalt skit slits bort och man får fram ny fräsh bromsyta.
Måste ju säga att jag motionerat handbromsarna bättre i 20-årsåldern.. :D Det var jag och Colin McRae... så fort jag skulle svänga mer än 45grader var det praktiskt med handbroms, i allafall vintertid eller på blöt asfalt. :)

Gissar att det här kommer att sluta med nån tusenlapp eller ett par på verkstad om jag vill få det ordnat.. Får se hur det blir.
En gång i månaden motionerar jag samtliga mina bromsar, = 100 km o inbromsning, bromspedalen i botten så mycket det går tills det står stilla
sedan hela dagen där jag använder handbromsen vid varje stopp.....från 30 km ner till 0 km.
Senast redigerad av 1 wissel, redigerad totalt 0 gånger.
Måste ju slita rätt ordentligt på både bromsarna och motorn om du kör i 100 km med bromsen i botten...
Men du menade säkert en inbromsning från 100km/h. ;)

Förlåt.. jag kunde inte hålla mig...

Jag ska ta en vända med bilen och göra som du med handbromsen.. använda den för alla "mindre" inbromsningar. Är det något med själva skivorna som gör så det fastnar sliter man kanske bort det om man har tur.
Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]