Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av geka
Hej på er,

har haft V70 som tjänstebil sedan länge, är inne på min tredje nu (V70 Drive 109hk MY2011). Ska byta till hösten men med dyra tjänstebilsavtal så funderar jag på att istället köra med privat bil.
Kriterier:
- 1,6d 115hk eller T4/T4F 180hk
- Drag
- Momentumutrustad

Vad tror ni om andrahandsvärdet vad gäller 1,6d kontra T4F? Jag har varit nöjd med 109hk-dieseln jag kört i 2,5 år nu men visst vore det trevligt med en "tyst" V70...

Kan ni hjälpa mig att jämföra servicekostnader över t ex 4 år?
Och vad drar T4F per mil "normal" körning? Många klagar på att 1,6d drar betydligt mer i verkligheten är de 4,5l/10km som Volvo anger, men faktum är att jag ligger mellan 4,8 och 5,5 lit/100km (uppmätt vid tankning, färddator visar alltid ca 0,2-0,4 dl/mil för lite).

/GK
av Rådlös
"Och vad drar T4F per mil "normal" körning? "
Du måste klargöra om du tänker köra på bensin eller E85. Enligt tidningstester drar en V70 T4F 0,7 l/mil på bensin och 0,96 l/mil på E85 i genomsnitt. Vill du sedan räkna på detta så blir det ju en tydlig prisskillnad på bränslena.
Jag hade valt T4F utan tvekan, både tystare piggare och bättre gång.
Användarvisningsbild
av Guligan
Eftersom du pratar om andrahandsvärde så förmodar jag att planen är att köpa en ny bil.
Av de valen hade jag tagit T4F alla dagar i veckan.
av perhall
Som bilentusiast är jag själv förvånad över att det nu står en tredje V70II på uppfarten. Tråkig men med fantastisk motorvägs- och långfärdskomfort. T4/F är en riktigt bra instegsmotor. Tyst, snål, ganska brett register etc. 115 hk är ett klart lyft jfr m 109 hk. Den drar visserligen inte mindre men den har mer kraft, särskilt i botten, och en mer tätstegad låda. Klart bättre körbarhet.

Med nuvarande prissättning kan jag tro att D2 får bättre andrahandsvärde. Volvo har ju velat lite gällande hur T4/F ska prissättas. Två gånger under MY12 sänkte de den rejält (ca 25 000). En D2 står sig väl bättre? Se bilpriser.se..
PH
av mattish
Hur mkt kör du per år och vad har du för olika ersättningar vid de olika bränslena?

Dieseln rullar nog billigare och du kommer bra mkt längre per tank. Dock är ju T4F en kvickare motor, bättre dragvikt, tystare gång osv..
av geka
Ska försöka förklara lite mer:

Jag kommer tanka det bränsle som blir billigast för mig. I dagsläget är väl Etanol aningen billigare som jag räknat på det.

Jag hade tänkt köpa en begagnad bil för 210 - 240 kkr, typ årsmodell 2012 (för att få med interna faceliften, högre andrahandsvärde?)

Jag kör i dagsläget knappt 4000 mil per år, varav 2200 mil är till och från arbetet. Men tanken med nya Volvon är att sambon ska köra den istället för mig då hon har mer behov av stor kombi än jag har (hund, hockeyväskor etc), så skaffar jag en billig gasbil typ Golf som tjänstebil istället.
Om det blir så, kommer vi hamna kring ca 2000 mil om året på nya Volvon. Visserligen kommer det vara resor till och från hennes arbete men det blir inte avdragsgillt pga för kort avstånd.

Jag har faktiskt inte provkört någon T4F, måste åka in till handlaren och göra det.
Är serviceavtal via månadsavgift att rekommendera?

Tack för engagemang
/GK
av Trumman41
Med min körprofil som innefattar både stad och landsväg blir för förbrukning på BF95 ca 0,9 och på E85 ca 1,15. På långresor typ malmö - sälen så kan man komma så lågt som 0,8 - 0,85 på E85 vilket jag tycket är kanon !
av s6025t
Med 2000mil så blir det service mer än 1gång/år på T4F de har service var 1500mil T4 har 3000mil eller 1år D2 2000mil eller 1år så de klarar sig med 1 service/år
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]