Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjompa
Som rubriken lyder.. Vad är felet?

Slår ja på blinkersen så lyser den med ett fast sken, den blinkar inte.

Sen har ja problem med fjärrljuset, de lyser hela tiden så fort bilen är kopplad till ett batteri.

Kan dessa problem sitta i CEMen eller vart ska man börja gräva?
Ja felen kan mycket väl sitta i CEMen eller kontakten som blivit oxiderad. Jag skulle börja där allafall. Den sitter väl uppstoppad vid vänster A-stolpe tror jag. Kanske kan du se om något är bränt eller så om du öppnar den men det är inte säkert att det syns.
Ja plockade ner CEMen igår å mycke riktigt så va den helt sänderärgad i kontakterna som är istuckna uppifrån. när ja skulle göra rent så va de sift som va så dåliga att dom va på väg att gå av.
Invändigt så såg den ok ut, men de är enklare att byta ut än att försöka löda dit nya stift.

Så nu är en "ny" på gång
Volvo 400-serien var något av en testbänk för den nya elektroniken som kom att innföras på våra bilar i slutet av -80talet. 480in som kom först hade ju lite mer elektronik pga. flipplysen, färddator osv men samtliga modeller har en CEM-box som styr mycket av den elektriska utrustningen samt en box för motorstyrningen, det stora felet på 400-serien är placeringen av dom olika boxarna innanför A-stolpen där den kom att sitta ganska utsatt för ev. fukt som tränger in efter några år då rostskyddet inte heller var speciellt bra.
Dom tidiga bilarna hade stora problem med elektroniken men efter diverse uppdateringar blev den allt bättre. Mycket av den utrustningen följde senare med på 40-serien men även till 850-serien.
Att den skulle vara speciellt avancerad vet jag inte om man ska se det med moderna ögon då dom allra flesta bilmodeller idag har mycket mer komplicerad utrustning, framför allt mer utrustning som ska hållas ihop och fungera.
vetten skrev:Volvo 400-serien var något av en testbänk för den nya elektroniken som kom att innföras på våra bilar i slutet av -80talet. 480in som kom först hade ju lite mer elektronik pga. flipplysen, färddator osv men samtliga modeller har en CEM-box som styr mycket av den elektriska utrustningen samt en box för motorstyrningen, det stora felet på 400-serien är placeringen av dom olika boxarna innanför A-stolpen där den kom att sitta ganska utsatt för ev. fukt som tränger in efter några år då rostskyddet inte heller var speciellt bra.
Dom tidiga bilarna hade stora problem med elektroniken men efter diverse uppdateringar blev den allt bättre. Mycket av den utrustningen följde senare med på 40-serien men även till 850-serien.
Att den skulle vara speciellt avancerad vet jag inte om man ska se det med moderna ögon då dom allra flesta bilmodeller idag har mycket mer komplicerad utrustning, framför allt mer utrustning som ska hållas ihop och fungera.
Njae.....

440n o 460n har väl ingen CEM, har inte hittat någon i alla kopplingsschemor.
Jag har ägt fyra stycken bilar ur 400-serien en 440glt -89, en 440gl-92, en 480turbo -90 och en 480turbo -94 och samtliga har haft en CEM för styrningen av diverse elektronik.
vetten skrev:Jag har ägt fyra stycken bilar ur 400-serien en 440glt -89, en 440gl-92, en 480turbo -90 och en 480turbo -94 och samtliga har haft en CEM för styrningen av diverse elektronik.
480n vet jag har den beryktade CEM:en.
Det som gör mig nyfiken är att det jag har fått lära mig så var dom bilarna befriade från skiten.
Hittar inte heller någon CEM för 440 och 460 som reservdel eller inritat i något kopplingsschema.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]