Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lars740
Hej!

Bilen gick som en klocka, tills för någon dag sedan då vägrade den starta.

Jag har felsökt:
Batteriet är, OK
Gnista finns, OK
Bränsle (i fulerailen flödar fint när jag försöker starta) så, OK.

Har även felsökt andra möjliga felkällor typ soppapumpen, bränsle reläet etc.

Så jag tror att jag har alla kriterier uppfyllda vad jag kan begripa för att den ska starta.

Sen så började jag väcka misstanke om att kamremmen hade kuggat över. Det hade den gjort 1 kugg. Så jag satt dit en ny rem och monterade tillbaka allt. Men den vill fortfarande inte starta. Kan det vara så att jag inte "nollade" alla dreven. Vet att jag satt dit remmen 100% efter märkningarna iaf, hummm? Axlarna kanske inte står helt 100 ändå?

Länkar en video på hur motorn låter när jag försöker starta. Den hostar lite när den försöker starta typ som att den inte har rätt kompression? (Den lät så här innan och efter jag böt kamrem)
av Volvoboy88
Bilen ska starta även om kammen har kuggat en kugg och du behöver bara bry dig om vevaxel och kamaxel för hjälpaxeln driver bara oljepump så den behöver inte vara nollad. Verkar som att nåt inte står rätt enligt filmen då den verkar baktända alltså den får gnista vid fel tillfälle så kolla märkningarna igen så dom är rätt
av Lars740
Tungviktarn: Nix "klacken" är hel och fin.

Volvoboy88: Är som sagt hundra på att den sitter rätt, men får väl dyka ner under huven imorgon igen och kika :)

Flera tips mottages varmt.

ps, har även provat att starta med startgas utan resultat, ds
av roh66
Tjahapp! Då får du kolla kamdrevet oxå. Lossa bulten på kamdrevet. Kolla om rörpinnen har gått av. Märkningen stämmer men kammen ligger fel. Som "tungviktarn" skrev, värkligheten är inte vad man tror. :wink:
av triumph00
Med dina bekymmer låter det som om givaren som sitter vid svänghjulet ~ mellan motor och växellådan) är aningen defekt
Hade precis samma bekymmer och den gav gnista och ibland startade utan bekymmer
av Rådlös
Bara som en kommentar som i förbigående, så här skall det se ut med vevaxeln och kamdreven:

Bild

Och som Volvoboy88 sa, mellanaxeln har ingen betydelse på 700-serien som har fördelaren på kamaxeln. Men på 200-serien är det viktigt. Och det är viktigt att alltid nollställa motorn innan man börjar lossa något.

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]