Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gontan
Tjo..

Har ett litet problem på min V70 07/08 D5.

Med att ac blåser endast varmt på förarsidan och enligt volvo så ska den funka som vanligt om man bara kopplar sig förbi stolsvärmaren..
Är det någon som har gjort detta som kan förklara hur man på ett lätt sätt kan göra det.
Har våra funderingar men ville höra här om det kanske är någon annan som har gjort det.
av llesrof
Skulle stolsvärmen påverka temperaturen på luften som kommer ur munstyckena på förarsidan? Låter som rent skitsnack. Det verkar helt orimligt. Jag har stolsvärmen inkopplad och det kommer kall luft ur munstyckena på alla platser.
av tomsa
Min stolsvärme på förarsidan funkar inte men den funkar på passageraresidan och jag inga problem med värme eller kyla ur luftmunstycken på nån sida
Användarvisningsbild
av wissel
Gontan, jag tror du är utsatt för ett riktigt dåligt skämt ................
av gontan
Ja vet inte vad jag sks tro. Med tanke på att vi koppla upp bilen till datorn och det kom fram och jag fick det på papper så vill man ju tro på det. :???:
men det låter osanolikt att stolen skulle ha med det att göra.
Men vi ska nog testa att göra en fulling och se om det fungerar.
Användarvisningsbild
av wissel
Vore riktigt intressant att se detta papper, fota det o lägg gärna upp bilden här!!
Om du börjar med fulkopplingar så finns det risker med att dina el-styrenheter pajjar... typ CEM a 8000:-
Användarvisningsbild
av eccy243
Inte första gången detta händer. Stolsvärmen styrs av en styrenhet som sitter under stolen. Den heter SHM. En viss "batch" av dessa har ESD-skador från fabrik. Detta gör att dom stör ut LIN-kommunikationen för den sida den sitter på. Vilket kan orsaka till exempel att ACn bara kyler på ena sidan. Åtgärden består i att byta ut denna SHM för några hundra kronor. Gör sen en LIN-identifiering och en spjällkalibrering så funkar det sen!
eccy243 skrev:Inte första gången detta händer. Stolsvärmen styrs av en styrenhet som sitter under stolen. Den heter SHM. En viss "batch" av dessa har ESD-skador från fabrik. Detta gör att dom stör ut LIN-kommunikationen för den sida den sitter på. Vilket kan orsaka till exempel att ACn bara kyler på ena sidan. Åtgärden består i att byta ut denna SHM för några hundra kronor. Gör sen en LIN-identifiering och en spjällkalibrering så funkar det sen!
Intressant läsning. Med din förklaring så låter det ju mer förståligt. Det är just därför det är bra att veta varför man måste göra en sak ach inte bara att man måste göra den.
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]