Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kört AWD sista 60 000 milen. Mestadels är bilen framhjulsdriven! Kört med något undantag på ”vanliga” däck. Och aldrig problem. Kör dock sällan tunga släp på gräsmattan…
Laminerade glas tycker jag inte påverkar ljudet i bilen.
Större däck, dvs större profil, är som skrev tidigare tystare. Mer luft som isolerar mellan slitbana och fälg. Därför tycker jag att min tidigare xc90 med 60-profil (?) var tystast.
Min nuvarande xc70 tyckte jag original Pirelli Zero Asymetrico var bäst (höll även bra länge). Nuvarande tysta (enlig reklam) Good Year tycker jag låter mer. Fast det kan vara vägbanan som påverkar. Grov asfalt låter nog i alla bilar och då spelar däcken ingen roll. (Och kanske lite slitna bussningar i bilen).
Så mitt tips är större profil (dvs smalare slitbana) påverkar mest. Sedan undvika klackmönstrade däck om man nu som de flesta kör 99% på vanlig väg..
Trevlig midsommar på er :P
Jag kan inte märka någon skillnad i ljud mellan min XC70 och de V70 jag kört möjligtvis lite högre pga däcken och min har laminerade rutor ? Bränsleförbrukning vid pump 0,55-0,62. Kör jag "normalt" står färddatorn på 0,55 och verklig 0,6/milen.
Jag kör XC70 för markfrigången och jag kör en del grusväg. Då är plasten bra. Gillar att kunna grensla överkörda grävlingar. Det tycker jag är coolt...
apersson850 skrev:
Dpblad skrev:Inte för att jag någonsin kommer köra varken husvagn eller i terrängen...
Vad ska du med en XC70 till, då?
Haha. Välkommen till Göteborg! Jag antar att du inte har kört här under senare år. Jag valde mellan SUV och bandvagn. Om du kört en del i tex Polen förstår vad jag menar.
Dämpning av den betydande horneffekten känns möjligt att bedöma som ljudintresserad amatör bara genom att titta på yta/däcksmönster. Mjuk, finmönstrad yta med få "regnspår" bör vara att föredra. Sannolikt ger tyvärr motsvarande däck ett HÖGRE buller på slät väg (läs. Europ./ej svensk väg) pga "luftpumpning". Svårare med sånt som resonanser i däckring och påverkan/samspel från hastighet och beläggning. Intressant dock att man sett svenska förhållanden som ett problem och lagt lite statliga pengar på forskning i frågan. Dock med försvaret att fokus är på omgivningens miljö och inte den i bilen.
http://www.gu.se/digitalAssets/1290/129 ... t_2005.pdf (s.13-16)
http://www.ta.chalmers.se/research.php?page=vibgrptyre
http://www.silence-ip.org/site/index.php?id=195
http://www.transport-research.info/web/ ... m?ID=35665
Använde arbetsmiljöverkets bullerapp på både "vanlig" asfalt och en lite grövre beläggning (landsväg). Nu vet jag inte alls hur man kan lita på värdena. Tror att det visar fel men hur mycket? Bad min medpassagerare att flytta runt telefonen i främre delen av kupén och hålla still en tjugo sek. eller så vid varje plats. Vid sidorutan,vindrutan mfl. Inga samtal ingen radio inget regn torr väg. 90 km/h på bilens mätare. På den lite finare vägen visade appen 47-48db. På den grövre 49-51db.
Dpblad skrev:Haha. Välkommen till Göteborg! Jag antar att du inte har kört här under senare år. Jag valde mellan SUV och bandvagn. Om du kört en del i tex Polen förstår vad jag menar.
På så sätt. Är det så illa nu? Jag jobbade en hel del i Göteborg tidigare, men inte mycket på senare år. Off road men ändå on road, då, förstår jag.
apersson850 skrev:
Dpblad skrev:Haha. Välkommen till Göteborg! Jag antar att du inte har kört här under senare år. Jag valde mellan SUV och bandvagn. Om du kört en del i tex Polen förstår vad jag menar.
På så sätt. Är det så illa nu? Jag jobbade en hel del i Göteborg tidigare, men inte mycket på senare år. Off road men ändå on road, då, förstår jag.
Finns säkerligen de som anser att jag överdriver, men trenden är tveklös. Ganska rimlig också med tanke på alla pågående ansträngningar för att få bort biltrafiken från stan. Förvisso slutade det CUV för min del men poängen är ändå att detta var en mycket viktig parameter i mitt bilval. För att inte bli helt off-topic så vill jag betona att ljudkomforten kan bli minst lika lidande av en (grovt) ojämn väg i lite lägre hastighet som för en grov beläggning vid högre hastighet.
Låter som diskussionen om de italienska spårvagnarna i Göteborg, som "aldrig funkar" när man pratar med göteborgare, men som alltid funkar när jag är där...dvs. ofta, även i sträng vinter./PH
perhall skrev:Låter som diskussionen om de italienska spårvagnarna i Göteborg, som "aldrig funkar" när man pratar med göteborgare, men som alltid funkar när jag är där...dvs. ofta, även i sträng vinter./PH
...precis så som när du brukar åka med SJ mfl utan problem - trots att alla bara klagar. :wink:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
snö

Nu har det snöat här sedan i går e[…]

Elpriset

Min IVT är inne på 17e året utan […]

Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]