Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Tja på alla.
Jag undrar om det har hänt nån här att rattlåset kommit in under färd.
Då menar jag att motorn dör när du kör, du har nyckeln i tändlåset men rattlåset kopplas in iallfall.
Vet att det hänt på andra bilmärken.
av Frigge
greeeken skrev:Tja på alla.
Jag undrar om det har hänt nån här att rattlåset kommit in under färd.
Då menar jag att motorn dör när du kör, du har nyckeln i tändlåset men rattlåset kopplas in iallfall.
Vet att det hänt på andra bilmärken.

På en Volvo ska det vara OMÖJLIGT, nyckeln sitter ju fortfarande i i det läget och hindrar att spärren går in. Har ALDRIG hört talas om något sådant, inte ens på andra märken.
av Marbas
Teoretiskt skulle det väl kunna inträffa på bilar som har elektronikstyrt rattlås. Tänker då på t.ex. Renault bilarna som har ett "kort" istället för nyckel, och Nissan Micra som också är "nyckel-lös" (finns säkert fler).

Om det sen praktiskt skulle kunna inträffa eller ej vet jag inte. Borde finnas inbyggt i systemet att det inte ska kunna inträffa, kan ju bli rätt allvarliga olyckor (eller snarare, det lär bli rätt allvarliga olyckor)...
Användarvisningsbild
av CarMan
rattlåset går inte i fören nyckeln dras ut. du ska kunna vrida nyckeln tll läge 0 utan att rattlåset gåt i
Användarvisningsbild
av greeeken
Jo det vet jag att det inte ska gå
Det gäller andra stora billmärken oxå men där har det hänt, det var därför jag undrade
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:Jo det vet jag att det inte ska gå
Det gäller andra stora billmärken oxå men där har det hänt, det var därför jag undrade
rattlåser på en P:a är mekansikt & jag kan tänka mig att rattlåset kan gå i i läge 0 om man får en förslitnings skada på låset. men jag kan inte tänka mig att ratt låset kan gå i i någat av dom andra lädena.

på vilka bilmärken har det hänt? hur dan konstruktion har dom?
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:
rattlåser på en P:a är mekansikt & jag kan tänka mig att rattlåset kan gå i i läge 0 om man får en förslitnings skada på låset. men jag kan inte tänka mig att ratt låset kan gå i i någat av dom andra lädena.

Det händer på Bmw E39 serien
Har en själv så jag vet det har hänt mig + många andra oxå.
Viist om låset är slitet så kan det säkert hända, men har aldrig hört attdet hänt volvo
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:
CarMan skrev:

Viist om låset är slitet så kan det säkert hända, men har aldrig hört attdet hänt volvo
jag har inte heller hört att det hänt på nån volvo
Användarvisningsbild
av greeeken
Volvo gör ju säkra bilar :D
av Frigge
CarMan skrev:
greeeken skrev:
CarMan skrev: rattlåser på en P:a är mekansikt & jag kan tänka mig att rattlåset kan gå i i läge 0 om man får en förslitnings skada på låset. men jag kan inte tänka mig att ratt låset kan gå i i någat av dom andra lädena.

jag har inte heller hört att det hänt på nån volvo

Det hade stått på löpsedlarna :wink:

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]