Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MikeGyver
Tycker att ac´n:s kallast möjliga luft boorde vara kallare. Kan det vara dags för påfyllning av kylmedel?
Ska det låta "tryck o pys" om anläggningen då å då? Ljudet hörs, men är inte störande.
Bilen är en -01 m 23300 mil på nacken.
Användarvisningsbild
av moose
Om bilen är en -01 så är du i fel forumsdel och ställer din fråga, men för att ändå svara på din fråga är det säkert som du säger för lite kylmedia i ditt system.
Steg 1 är väl att kolla så att kompressornsnurrar. Gör den det behöver den fyllas annars har du ett större läckage som måste lagas först.
av MikeGyver
Ajdå... fel forumsdel... för gammal bil alltså...
Undras om man kan flytta tråden till rätt del...
-Får kolla kompressorn då o leta upp ngn firma som fyller på till rimlig kostnad.

Tråd flyttad/ nexus
av Andis
Du kan känna på AC rören när bilen står på full kyla och tomgång.

Ena av dom 2 som går in till kupén ska vara iskall annars fattas det gas i systemet.

Du kan även se att kompressorn inte går alls om det är väldigt lite gas i systemet eller väldigt korta stunder. Typ startar och stannar direkt trotts full kyla på.

Fyllde min precis i veckan. Kostnad 800 kr på en icke märkes auktoriserad AC verkstad utan dom servar alla bilfabrikats AC anläggningar, men deras normal pris för fyllning så inga kompis priser utan du hade fått samma pris.

Min har gått 21500 mil var lite gas i den. Nu är det full fart på kylan igen :D

Med vänlig hälsning,
Andis
av MikeGyver
Då ska jag kolla rören först, men då det är ändå finns en temperaturskillnad så är det förhoppningsvis påfyllning som gäller.
Är det månne i Skånetrakter som de tar 800kr för påfyllningen?
av MikeGyver
MikeGyver skrev:Tycker att ac´n:s kallast möjliga luft boorde vara kallare. Kan det vara dags för påfyllning av kylmedel?
Ska det låta "tryck o pys" om anläggningen då å då? Ljudet hörs, men är inte störande.
Bilen är en -01 m 23300 mil på nacken.
Nu har jag äntligen fått fart på AC´n. Det var klent m kylmedel.
Fylldes m en maskin som kollade tryck, gjorde rent, fyllde på olja, mmm o gas till slut förstås, men processen höll på i 30-40 min.
-Fick då lära mig att de som "godtyckligt" fyller på kan ibland övertrycka m antingen läckage som följd el att kompressorn belastar motorn onormalt högt, vilket i värsta fall kan leda till motorskador... Ngn som vet mer om detta så lyssnar jag, men det lät vettigt.
Efteråt startades naturligtvis motorn m ac på och lampa m "rätt" ljus lystes över div skarvar o tätningar. -En del ärgning av ett fäste var det enda som var lite... obs på, men nu funkar ac´n som den ska. -Kört 150 mil sen dess så förhoppningen finns att det ska funka nu.

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]