Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
Gå in på Tudor.se/start och sök en återförsäljare beroende på var du bor. Annars kan du köpa Biltemas. Jag har haft den 5 år och är jättebra. Bilen startar direkt alltid, även efter en månads Dec semester då det var 10-15 grader kallt. Byta batteri är barnlek. Bland det enklaste gör det själv billjobb.
Användarvisningsbild
av leifer
Verkar som http://www.autoteilemann.de/ säljer Tudor TA640 för motsvarande 800 svenska kronor. Dvs samma pris som Biltema tar för sitt. Sen tillkommer förstås en transportkostnad som jag inte vet hur stor den är. Men det verkar alltså som att Biltema också saltar priserna rätt hårt numera.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Tycker 64ah e liiite snålt. Klämde i 75 i min då jag gärna vill somna på kvällen innan med vetskapen om att -25 inte har laddat ur bilen under natten :lol: Startade som en pärla hela vintern :D

edit: Jo jag vet att 64ah e inom spec för x70 :)
Användarvisningsbild
av leifer
Men orkar generatorn alltid ladda batteriet ordentligt? För annars undrar jag om det är en fördel med "stort" batteri. Som jag förstått är det som sliter allra mest för ett batteri, att den inte har tillräckligt med laddning när det är kallt.
Nu har jag förvisso en 940 bensinare och ingen V70, men i alla fall.
Användarvisningsbild
av Perc
Är av den åsikten att man inte kan ha för stort batteri. Jag la dieselns batteri i min V70 -04, 100 Ah. Snurrade igång hur fint som helst trots 30 minus. :)

Och givetvis är det enkelt att byta batteri själv på en 940.
av Rådlös
Leifer: Naturligtvis finns det en gräns på batteristorlek och vad en generator klarar av att ladda. Men när man närmar sig den gränsen så har man också närmat sig gränsen för hur stort batteri man får fysiskt plats med i bilen. Amperestyrkan och yttermåtten på bilbatterier följs åt.
Har man en mindre generator så tar det bara längre tid att ladda batteriet fullt. Det finns tabeller och formler för att räkna på sådant, men det är överkurs här.
Om man bara kör korta sträckor till och från jobbet på vintern t.ex så hinner inte generatorn med att ladda tillbaka det som gick åt vid starten. Naturligtvis kan man sätta i en större generator också, men då kanske man skall fundera på en annan bil i stället. Att underhålls- och kompletteringsladda på nätter och helger är ingen dum idé.
Det är detsamma med generatorerna som med batterierna, större yttermått på generatorn ger mer laddström, Ampere. Nu är det så med växelströmsgeneratorer att dom har alla ungefär samma ytterdiameter. Tar man en större generator så "växer" den på längden. Och då kan det vara ett begränsat utrymme för generatorn. Men vill du experimentera så är det nog inga större problem. Bara det får plats.
Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]

Vibration på höger sida

Det finns nåt hundratal trådar hä[…]

Låter helt OK. Köpte du bra tändka[…]

Felkod

""Betydelsen av felkod P0444 är: Ev[…]