Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Nu finns det ju två sorters muttrar.
En ska bytas, den slår man ett jack i så den stukas in i motsvarande spår som är i drivaxeln. Det låser muttern.
En är återanvändningsbar och är gjord med låsvingar, den kräver inget extra.
Vilken sort har du?
av *pettson*
Troligen får du borsta av den med stålborste, spruta på rostlösare med t.ex grafit i. Vänta några minuterbså lösningsmedlet dunstar. Ta gasol eller gas och värm på muttern. Var noga med att inte värma på gängan eller själva axeln. Mycket värme under kort tid. Du ska bara ha upp muttern ett par hundra grader, muttern ska inte glödgas eller nåt. Ta sen gärna ett spray med samma rostlösare på gängan. Det lär ryka, men det är grafiten vi vill åt. Sen stora dragskaftet och hugg i. Det bör lossna ganska direkt. Det är nu grafiten kommer in i bilden. Det smörjer gängan medans du gängar ur.
Skippa uppvärmningen, med stor sannolikhet får du väldigt mycket värme även i hjullagret vilket slutar med byte av lagret.
Om det nu inte är så att du ska byta lager.
Men ordentligt med rostlösning och långt dragskaft, gärna ett rör på och sen är det bara hoppa på skaftet.
Första gången min högra skulle bort han jag knäcka 3st dragskaft.
Svetsade tillslut fast hylsan i 1,5meter lång järnstång, fick ta i bra med den med en smäll släppte muttern.
Har nu skaffat "riktig" mutterknack 1180nm och inte alltid den slår lås muttern.

SÅ det jag oftast använder är Biltemas 3/4" dragskaft med hylsa, det håller även med extra rör.
10år garanti gör ju att man alltid kan gå tillbaka och byta ut.
av *pettson*
Varför skulle lagret bli för varmt?
Snabb uppvärmning av muttern till drygt 200 grader så är lagret inte mera än 50grader varmt, iden är att muttern expanderar några hundradelar. 50 grader är kallare än när du kör.
Men visst felgjort med lite värme under lång tid så går det att knäcka lagret hur lätt som helst. Dock inte vad jag rekommenderade.
Att balta på rostlösning till förbannelse är bara drygt och nåt som rinner. Det påverkar inte en fastrostad gänga. Är det så ihoprostat och tajt att gängan inte kan röra sej kan inte heller en rostlösare komma åt.
Drar man det hela kallt nu med så mycket kraft blir gängorna kassa på drivaxeln istället.
Spolning av automatlåda

241101, kollade fakturan nu. Spoling, två st[…]

Alright, vi tar den andra kontakten. Låskist[…]

Problemet är förstås om det komm[…]

Plocka ner subframe

Hej, har en trasig styrväxel och tänkte […]