Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min elfläkt på min 850 GLT -92 startar inte. Den fungerar om man kopplar batteriet direkt till fläkten.
Jag har tagit loss reläet och testat den med batteriet. Jag kopplar in spänning från batteriet till INPUT och reläet låter "bzzzzzt" hela tiden. Inget klick eller annat.

Men finns det några andra kända saker som brukar ställa till så fläkten inte startar när motorn i gång?
Hej!

När motorn blir varm så ska elfäkten starta. Den gör inte det.
Jag har inga däck på bilen. Har nyss starat upp motorn efter renoveringen.

Det verkar inte heller gå någon ström från INPUT kabel heller. Det kanske inte ska gå 12V igenom där?
Nu hänger jag inte med.

Min bil står på tomgången och sen efter motorn har blivit varm så kokar den.
Det är så att jag har renoverat topplocket och lite smådelar av motorn.

Förra ägaren råkade göra så toppel blev skev. Det hände först att hans kylare gick sönder och sen läkte. Sen efter han hade köpt en helt ny kylare så började bilen blöddra och hosta. Den drog även in massa vatten. Men inte nu längre.

Elfläkten ska gå igång när motorn blir för varm? Eller hur? Eller är jag ett steg bakom ?
du verkar skriva lite förvirrande vilket gör allt lite svårare.

Men du säger helt enkelt att motorn går över ~90 grader och nålen vandrar väldigt nära det röda på temperaturen?

För på 850 så används knappt fläkten på normal körning. har aldrig haft min aktiverad utan ACn igång.
Tommty skrev:du verkar skriva lite förvirrande vilket gör allt lite svårare.

Men du säger helt enkelt att motorn går över ~90 grader och nålen vandrar väldigt nära det röda på temperaturen?

För på 850 så används knappt fläkten på normal körning. har aldrig haft min aktiverad utan ACn igång.
Så elfläkten är bara till för AC:n?

Temperaturnålen är horisioental men det bublar ändå ur exkantionskärlet. Ska det vara tryck där under? Jag har inte lagt på locket.

Så en volvo 850 GLT kan stå på tomgången utan att behöva göra sig beroende av elfläkten?

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]