Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av PINGPÅNG
Va på väg hem från jobbet imorse 05,10, i Snogeröd (mellanskåne) på 50 sträcka med skymnda kurvor kommer en polismärkt XC70 fort som f-n utan blandarna på med halva bilen PÅ MIN VÄGHALVA i en kurva, sedan ser jag i backspegeln att han (hon) blåser om en vit BMW i en 90böj, alltså man börjar förstå varför det händer så många olyckor med polisbil inblandad. ?:-/
av umekille
Man får inte ifrågasätta POLISEN...
Det är dem som gör rätt och du fel.
Tyvärr så jagas det poäng i yrket
för ev. befodran så därför är poliserna
som de är idag.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ta reg.nr (alt. bil.nr) och anmäl det, det kommer antagligen inte att leda till något men kanske om det inte var en tyst utryckning så får föraren iaf ett samtal av chefen.
Användarvisningsbild
av sthlm
Hade jag inte varit vaken och bromsat i en korsning när jag ägde min gamla folkabubbla så skulle jag burit träfrack idag.
Deras framfart utan ljus eller ljudsignal genom en korsning mot rött i ca 100 mitt i natten kunde blivit min död.

En annan gång blåste dom på i bussfilen på E4/E20 i uppskattat ca 200 där folk skall korsa bussfilen och svänga av till höger.
Man blir i ett sådant läge väldigt medveten om hur svårt det är att bedöma ett fordons fart i en backspegel.
Dom var inte många millimeter ifrån att smälla riktigt duktigt i en liten Ford.

Men med tanke på hur illa deras organisation fungerar så är dom nog rätt less på allt.
Jag känner till ett par som jobbat inom polisen och deras berättelser om organisationen är inte speciellt roliga att höra om man tänker sig att densamma skall skydda oss från buset.
Kårandan är så stark att jag tror att majoriteten som är bra människor med rätt tankesätt ger upp inför den.

Nu när tidningarna dessutom driver någon slags hatkampanj mot polisen så är det än värre.
Gör dom fel så skall dom kritiseras för det men när tidningarna driver linjen att dom är mördare (inte direkt men underförstått) för att ett par pundare skiter i alla varningstecken och kör ut från en öppen bro och omkommer.
Eller idioten på MC med tjejen bakpå som sökte lite spänning och ville bli jagad och slutade i en vägbom.

Polisen skall jaga dom som begår allvarliga trafikbrott för vad skall dom annars göra?
Dom signalerar att jag skall stanna och jag fortsätter med full gas och dom får inte följa efter för att jag kör trafikfarligt!?
Det blir ju bara löjligt, man har ett val och det är att stanna och att fortsätta och chansa att man kommer undan och ta konsekvensen av detta.

Sen tror jag att forumets moderatorpolis kan ha sina synpunkter på trådstarten från "PINGPÅNG"... rubrik, forumdel osv.
Lär ju bli 6-8 månader på vatten och bröd för detta tilltag.

Men nu ska iallfall jag fira min midsommar med en till öl och hålla mig ifrån vägarna ett bra tag till.
Glad midsommar på er alla!

ForumsPolisen flyttar då det låg en rapport om tråden postad i fel forumsdel/ nexus
Användarvisningsbild
av vetten
Men snuten får ju inte ens lära sej att köra utryckning med blåljus under sin utbildning utan det får dom öva på själva när dom gått färdigt polisskolan.
Har själv varit med om ett flertal tillfällen då jag blivit omkörd av snutbilar på dom mest olämpliga ställen och där dom utan att riskera något kunnat vänta sådär en 20 sekunder innan dom bara "fläskade på" och nästan orsakat en olycka.
Nej min uppfattning om snutens körskicklighet har fått sej många törnar, tyvärr!!!
Jag tycker faktiskt att dom borde ha bättre omdöme när dom kör utryckning, dom kan ju alltid lära sej av ambulans och brandkår som jag tycker har klart bättre omdöme vid sådan körning.
av llesrof
Det finns idioter inom alla yrkesgrupper. Skilj på "dom" och enskilda individer.
av S.t.r.a.n.D
llesrof skrev:Det finns idioter inom alla yrkesgrupper. Skilj på "dom" och enskilda individer.
Mycket bra sagt.
Jag håller med om att polisen bör vara ett föredöme i trafiken eftersom de är dom som ger oss böter när vi gör fel men samtidigt har dom laglig rätt att bryta mot lagen så att säga i vissa situationer. Men bara därför skall polisen inte köra så att dom riskerar tredje parts säkerhet.
Sen som vetten skriver är det grymt olyckligt att poliserna inte får utryckarkursen, eller vad den heter, på polishögskolan utan den får dom senare när dom är färdigutbildad eller under aspiranten. Vilket betyder att dom under sin första tid inte får kör med blåljus och sirener, men dom får kör fort.

Sen är det trist att folk gnäller så fort polisen kör fort och farligt. Hade denna tråd skapats om det hade varit en privatperson i sin RS6a? Tror inte det och han hade nog kört så för att det var roligt och häftigt medans polisen förhoppningsvis hade en anledning till körningen. Okej att det var dumt av dom att köra på det sättet men du vet ju inte vad dom var påväg till, eller?

Hur man än vrider och vänder på det så kör polisen "farligt" eftersom dom får kört fort, dom får köra mot rött, dom får göra olagligt omkörningar m.m. Även om dom saktar in vid en röd korsning så finns det trafikanter som inte är uppmärksamma på att det kommer utryckningsfordon.
Sen återigen är det olyckligt när dom kör fort utan blåljus, kanske det är skymning, för dom är svårare att upptäcka då.
av oldtimersmc
Skall de köra fort så skall de påkalla fri väg dvs blåljus + ev siren om situationen kräver det.
Sen så kan det ju finnas tillfällen då man ej önskar att bli röjd men då får man fan ta det piano vid en sådan utryckning.
Användarvisningsbild
av sthlm
Gillar inte riktigt uttrycket snut.. men det är kanske mig det är fel på.

Problemet med polisen är att dom har förbrukat sitt förtroendekapital och att det är en organisation som består av en massa chefer.

Hur tänkte man när man skickade ut en polisbil till Stockholms förorter med "AINA" på sidan?
*Eyyy reeeespekt*.. knappast
Är det seriöst att under rättegången efter Göteborgskravallarna som polisen gjorde klippa in ljud från ett annat tillfälle för att förstärka hotet?
Har inte kollat men kan inte tänka mig att man hittade någon ansvarig för detta och än minde att denne isåfall skulle fått något straff.
När man ifrågasätter brottsprovokation så finns det plötsligt ingen dokumentation alls kring det aktuella fallet utan det är spårlöst borta.
När du gör en anmälan och har bevis i form av mail, telefon, kontonummer + vittnen så läggs anmälan ner i brist på bevis.

Visst är det spridda skurar i mitt exempel men jag anser att focus ligger helt fel.
Inte ens mina åldriga föräldrar har något förtroende för polisen numera och det är illa.
Att man måste ha poliser i trafiken när jag kommer farande i 150 på 70 är självklart och jag kommer inte neka, gjort är gjort.
Men att frisera sin i övrigt urusla uppklarningsstatistik genom att skicka ut våra dyrbara poliser för att ta folk för 71 på en 70 sträcka är fan löjligt.

Jag har då inte sett en patrullerade polis mer än vid lunchtid då dom av förklarliga skäl lämnar bilen.
Om folk känner trygghet i att röra sig fritt så löser detta en del av problemen.
Idag så står det tjejer vid tunnelbanan och väntar på att någon dom känner igen skall gå åt deras håll så att dom får sällskap.
Jag skulle nog ramla omkull av chocken om ett par poliser hälsade glatt en lördagsnatt här i förorten när jag kommer vinglandes på parkvägen.
Glad men chockad :D

Och jag har ringt polisen ett antal gånger de senaste 15 åren och ibland har det fungerat klockrent och i andra fall så har det inte blivit ett enda rätt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]

Vårda v90 2025