Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grim10
Hejsan!
Tack för ett bra forum...
Jag köpte igår en XC60 2,4 D 2010 (automat) årsmodell. Jag var/är jättenöjd med köpet och man åker verkligen skönt i den bilen..
När jag kom hem igår kväll tankade jag bilen full. Jag tyckte bilen slurpade ganska bra med diesel utan att jag tycker att kört speciellt mycket.
Mellan tummen och pekfingret har jag kört ca.12-13 mil efter tankning, idag när jag skulle tanka igen bara för att se hur mycket det gick i tanken och till min förvåning så gick det i 19,6 liter. Detta ger alltså en medelförbrukning 1,5 l/mil. Det känns ju helt absurt. Enligt färdatorn i bilen så drar bilen 7,2l/100km. Merparten har varit landsvägskörning men även en del stadskörning...Är det något fel på min bil eller är detta vad man kan förvänta sig? Finns det något som kan kollas för att säkerställa att färbrukningen är ok. Har ingen lusta att lägga halva lönen varje månad på Diesel så tacksam om någon här kan dela lite erfarenheter / ge imput i min frågeställning...
av JE Jr
Hehe, nja... så mycket drar inte ens min S80 V8... Antingen fick du inte i riktigt full tank förra gången eller så är det nåt fel.

Prova nästa gång du tankar att vänta en liten stund efter att tankmunstycket slagit ifrån, sen försöker du igen. Ofta kan man få i flera liter till.
Användarvisningsbild
av joel80
Det verkar ligga strax under litern för de flesta vid pump... (Bästa dieseln 7.2l/100km)
http://www.fuelly.com/car/volvo/xc60/2010

Hur kör du då? Är det mycket snabba accelerationer.. stadskörning med mycket start o stopp.. omkörningar..
Har du ingen längre resa planerad nu i sommar.. lättare att få en uppfattning om du kanske kör i allafall 20-30 mil på samma tripp.. med "normala" förhållanden. Så kan du testa 2 olika körsätt på väg dit och hem.. Tanka före, när du är framme och när du är tillbaka..
av S80V8AWD
Vi har nu avverkat cirka 400 mil i uteslutande ren hetsig stadskörning. Vi har aldrig snittat över 1.15 under hela perioden. Detta är iofs siffror från färddatorn.

Så att sin skulle dra 1.5
Användarvisningsbild
av joel80
Färddatorn är inte så intressant.. den kan diffa rejält i vissa situationer och TS säger ju att hans färddator visar 7,2l/100km.
Måste mäta vid tank.. och gärna efter ganska många mil då det vid pump kan skilja några liter på automatavstängningen.

Jag kör runt 100 mil mellan tankningarna.. Så får jag i 3 liter mer blir det en skillnad på 0.03l/mil i uträkningen.. Det kan jag ta som felmarginal. Skulle jag bara köra 10 mil blir det ju hela 0,3l/mil i felmarginal. Då blir det lite godtyckligt. :)
av volvoc70cab
se länken http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ab#p740967

Nu har en del roligt att vi håller "låg" hastighet genom Tyskland. Där ska man tydligen köra i 150 km/h eller mer ! Då det är frågan om semesterturer vill man framföra bilen i lugn och ro så man inte måste "stirra" enbart på autobahn. Visst kräver det stor uppmärksamhet i detta biltäta land. Som jag nämnt tidigare är det inte för dieselkostnaden som vi kör på detta vis, då värdeminskningen är den stora posten.
Trasig Renault Scenic

Kom på en möjlig orsak till haveriet p&[…]

Multimetern visar 0,15 volt om ja bara har tä[…]

Motornr: Identifigering

En B20A, och är ju då inte original i d[…]

Volvo v90 D3 2018 motor problem?

Hej så ja har en volvo v90 d3a och nu p&arin[…]