- ons 19 jun 2013, 14:27
#763280
Samtidigt som fjädringsvägen är längre så tänker jag att fjädringen är kraftigare vilket skulle kunna göra att mer ljud överförs till karossen - eller har jag fel där?
När det gäller däckprofilen - menar du då att däckprofilen, exempelvis 215/65 R16, gör att det blir tystare, TROTS att däcken som används till XC70:n är hårdare/förstärkta AWD-/SUV-däck? Eller gäller förstärkningen mer sidorna på däcken och inte nödvändigtvis den ytan som rullar på vägen? De AWD-däck som jag sett har decibel-värde utskrivet är alla mer högljudda än vissa av de traditionella däcken, exempelvis GoodYear Efficient Grip Performance har 68 decibel, medan jag bland de XC70-relevanta däcken hittade 70 decibel som lägst. Menar du ändå att man kan uppnå lägre bullernivå från vägljud i XC70:n än V70:n?
Jag har läst om risker med friktionsdäck, men vill ändå ha det med tanke på mitt handikapp/tinnitus. Däremot kanske det då skulle vara olämpligt för mig att köpa XC70 om just den modellen blir extra svajig med friktionsdäck? Men på vintern, med kallare underlag, så antar jag att det är helt ok med friktionsdäck på, eller?
perhall skrev:XC70 har ju längre fjädringsväg och högre däckprofil - det är det som gör den tystare.Tack Per. Har du själv kunnat höra en skillnad i bullernivå i kupén eller har du dragit slutsatsen utifrån logik med tanke på teknisk spec?
Men den är rätt svajig redan från början, friktionsdäck på sommaren skulle jag aldrig rekommendera, även om de är tysta!
Farligt i kritiska situationer.
PH
Samtidigt som fjädringsvägen är längre så tänker jag att fjädringen är kraftigare vilket skulle kunna göra att mer ljud överförs till karossen - eller har jag fel där?
När det gäller däckprofilen - menar du då att däckprofilen, exempelvis 215/65 R16, gör att det blir tystare, TROTS att däcken som används till XC70:n är hårdare/förstärkta AWD-/SUV-däck? Eller gäller förstärkningen mer sidorna på däcken och inte nödvändigtvis den ytan som rullar på vägen? De AWD-däck som jag sett har decibel-värde utskrivet är alla mer högljudda än vissa av de traditionella däcken, exempelvis GoodYear Efficient Grip Performance har 68 decibel, medan jag bland de XC70-relevanta däcken hittade 70 decibel som lägst. Menar du ändå att man kan uppnå lägre bullernivå från vägljud i XC70:n än V70:n?
Jag har läst om risker med friktionsdäck, men vill ändå ha det med tanke på mitt handikapp/tinnitus. Däremot kanske det då skulle vara olämpligt för mig att köpa XC70 om just den modellen blir extra svajig med friktionsdäck? Men på vintern, med kallare underlag, så antar jag att det är helt ok med friktionsdäck på, eller?