Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

brigadeiro skrev:OFFO - bra frågor. Jag skulle också vilja förstå vad skillnaderna är mellan de däck som används på XC70 resp. V70; och hur viktigt det är att använda just dem. Kanske en självklarhet för många men jag har inte en aning... :-)

Du skriver att Conti 4x4 Contact går tungt - så de bullrar alltså en hel del? Men låter de till och med mer än när du kör med dubbade däck?
Läs tillverkarens nya "deklaration" ett 16" till XC70 är sämre på allt jämfört med ett 16" till V70 varför ? Kan de inte få samma mönster som till en "vanlig" bil.
Nej dubbdäcken bullar mer men mindre än förr då jag antar att det är färre dubb mindre dubbutstick mm...
VolvoB20 skrev:
OFFO skrev:Det som är tråkigt är att däcken är märkta 4x4. Varför känns konstigt då de känns som sämre i allt. Även om bilen har AWD borde det fungera med "vanliga däck"
AWD ägare hur ofta kör ni utanför väg ? Eller måste det vara speciella däck annars rasar haldexen ?.
4X4 är inte sämre på allt.

Ett asfaltdäck typ detta är ju fullständigt totalt ultrakass på att driva bilen frammåt på sand, gräs, löv, lera, grus det funkar bara på fin asfaltväg.
Bild

Ett 4x4 har ju klackar som funkar på sand, gräs, löv och lera. Även då de är sommardäck och har gummiblandning för sommar.

Bild
Bild
Framdrivning förstår jag på ett däck till 4x4 men varför inte göra ett normalt landsvägsdäck till XC70 liknande som till V70?
Ett däck märkt 4x4 är ju sämre på allt om man tittar på nya EU märkningen. Och på grus är ett vanligt Primacy eller liknande bättre tycker jag än de urusla Conti 4x4 jag har nu. Varför skall 4x4 sommardäck vara märkta M+S, troligen USA norm men det säger nästan allt...
Köper man en AWD bil i sverige idag kör man väl uteslutande på asfalt & grus då behövs verkligen inte ett 4x4 märkt däck. På en Kingcab mfl. kan jag förstå. Finns väl ingen som tar ut sin XC70 till skogsmaskinen med x antal diesel i skuffen eller ett hjul till skördaren , hydraulslangar mm mm..
Om man får för dålig grepp med vanliga sommardäck(obs ej de sulor du visar på bilden) på sin XC70 när man drar hästkärran eller från 2st orienteringstävlingar om året. Kan det väl bara bero på Haldexen en "riktigt" 4-hulsdriven bil hade nog fixat detta. Eller har jag fel ?
OFFO skrev:Varför skall 4x4 sommardäck vara märkta M+S, troligen USA norm men det säger nästan allt...
Ja, det betyder inte att de är vinterdäck enligt svensk uppfattning, eller för den del lagstiftning. Ska tolkas som "lera och sand", inte "modd och snö".
Köper man en AWD bil i sverige idag kör man väl uteslutande på asfalt & grus...
Det kanske "man" gör, men det gäller i alla fall inte mig. Enligt Volvo själva är just XC70 den av deras bilmodeller som körs mest i nåt slags terräng.
Finns väl ingen som tar ut sin XC70 till skogsmaskinen med x antal diesel i skuffen eller ett hjul till skördaren , hydraulslangar mm mm..
Kanske inte i bilen, men på en kärra bakom har jag sett liknande manövrer göras. Fast visst är det vanligare att de som behöver köra sånt ofta köper en KingCab eller liknande.
Om man får för dålig grepp med vanliga sommardäck(obs ej de sulor du visar på bilden) på sin XC70 när man drar hästkärran eller från 2st orienteringstävlingar om året. Kan det väl bara bero på Haldexen en "riktigt" 4-hulsdriven bil hade nog fixat detta. Eller har jag fel ?
Du har fel. För det första har exempelvis jag släp kopplat en gång i veckan i snitt. Jag satte ett märke i en almanacka varje gång för några år sedan, just för att se hur ofta det verkligen var. Det blev ungefär 50 gånger på ett år. Dessutom säger mig min erfarenhet att däcken spelar en mycket stor roll. På den tiden när jag (och även några släktingar som är inblandade i liknande aktiviteter) bara hade tvåhjulsdrivna fordon, då brukade vi se till att ha minst en bil som rullade på odubbade vinterdäck, så att vi kunde behålla dem in i maj månad. En vettigt körd tvåhjulsdriven bil med vinterdäck klarar sig ibland bättre än en fyrhjulsdriven med renodlade asfaltdäck, när man kommer ut på regnvått gräs, som snart förvandlas till lera när några bilar sprätt lite i gräset.
Dessutom, om det nu bara vore två orienteringstävlingar om året som det handlade om, så talar det i ännu högre grad för att det rätta fordonet är en personbil med Haldexdrift och sommardäck med lite offroadkaraktär, sådana som visas ovan, hellre än att exempelvis köra en KingCab jämt och ständigt. En av mina släktingar har just en KingCab också, och den använder han ofta till orienteringstävlingar. Men den är ju ett fä att åka i, jämfört med en riktig personbil. Nu behöver han den även som arbetsfordon, eftersom han bland annat sysslar med att leta upp och hugga julgranar under en del av året. Där är en fyrhjulsdriven personbil inte robust nog. Fast en sån har han också skaffat sig nu, en VW, då han tröttnade på den dåliga framkomligheten hos bakhjulsdrivna Volvon och BMW:n, när husvagnen hänger efter. Volkswagenbilen har Torsendiff, så det ska bli intressant att se hur den fungerar nu framöver. Snart ska husvagnarna till Boden...
Ska kanske tillägga att personligen tillhör jag de som satt dit den extra skyddsplåten under motor och växellåda på min XC70. Bra att ha när jag trodde en grön klump var en tuva, men visade sig vara en mossbevuxen sten, exempelvis.

Så för att summera tycker jag att det är högst rimligt att en XC70 utrustas med däck som exempelvis Pirelli Scorpion, märkta M+S för sommarbruk. Vill man ha en fyrhjulsdriven bil men inte alls har för avsikt att ge sig ut på åkrar eller skogsvägar finns ju V70 AWD, om vi ska hålla oss till Volvos mest snarlika modell.
perhall skrev:Risken är att du köper en jättedyr bil som är marginellt tystare.
Tystast bil för pengarna är nog V70 T4, 16", lam rutor.
När ViB testade buller häromåret var V70, 5-serien (förra) och S-klass näst tystast, ung. lika alla tre, tystast var Lexus 460.
PH
För några år sedan gjorde AM&S en test mellan S80II, Lexus, BMW och Audi, vid max hastighet av bullermätning 140 km/h vart det nedan resultat. Däcken var 245/45 18" och de andra 3 225/50 17". Framgår tyvärr inte vad det var för däcksorter.

Båda mina V8:or leverades med Michelin medans min senaste T6:a har Pirelli från fabrik. Jag tycker även att Pirelli bullrar mer och kommer att gå tillbaka till Michelin när det är dags för byte.

1. S80 V8 AWD BMW 550 i 69 db
2. Lexus GS450H 70 db
3. Audi 4.2 Quattro 72 db
Svar till Apersson850
Jag håller med dig. Givetvis går det att använda en XC70 så. Men många gör det inte och då behövs inte AWD eller speciella 4x4 däck tycker jag. Men det är min åsikt.
Senast redigerad av 1 OFFO, redigerad totalt 0 gånger.
VolvoB20 skrev:Några bilder från Volvos XC70 hemsida :D :D :D

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Stora hjul.... de bullar nog en del å tar mycke soppa, men snygga visst:)
Ser det ut som på bilderna behövs ingen AWD.
OFFO skrev:Svar till Apersson850
Jag håller med dig. Givetvis går det att använda en XC70 så. Men många gör det inte och då behövs inte AWD eller speciella 4x4 däck tycker jag.
Nä, det är nog en hel del som inte gör det. Men enligt Volvo är det fler som köper en XC60 och håller sig på asfalten än vad som gäller för XC70. Förmodligen för att XC70 är Volvos bästa "terränganpassade" lastare, medan XC60 mer satsar på att se häftig ut. Har exempelvis en arbetskamrat som har en tvåhjulsdriven XC60, bara för att hon tyckte att den ser "cool" ut. Men då behöver man varken speciella däck för färd utanför asfalten eller en bil som är högre än normalt och därför har högre bränsleförbrukning. En vanlig V70, för att ta någon modell i Volvosortimentet, hade varit vettigare. Kanske tystare också, för högre bil = mer luftmotstånd = mer buller (måhända). För att nu återkomma till det som egentligen var frågan här.
perhall skrev:Färre dubb? Är det så? Nokia Hakka 8 har 190 dubb.../PH
Nokian har konstruerat om sina dubbar och monteringen av dom, vilket har gjort det möjligt för dom att få in fler dubb än i 7an trots buller och slitagekrav..
vi har en kille här på jobbet som varit med och testat fram det däcket. Ska vara en riktigt höjdare..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Lyfter en gammal tråd då det nu eventu[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX