Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter lite amatörforskning/surf under kvällen har jag omvärderat min ståndpunkt. Nu lutar det åt att jag kommer önska Michelin Latitude Tour HP (4x4/SUV-däck) på min XC70 så som nämnts tidigt i tråden. Inte för att jag någonsin kommer köra varken husvagn eller i terrängen, utan för att just M+S-egenskaperna/-konstruktionen verkar påminna om motsvarande för friktionsdäcken och inverka positivt på dB-värdet. (Jag vet att märk-dB ej avser kupé). Tror nog att jag kommer svära mig igenom ett antal vattenplaningar, men vill ändå prova. Jag jämförde även Nokian och Conti men skulle alltså satsa på Mich ovan om jag skulle välja här och nu. Och; Nokian framför Conti samt SUV/4x4 framför rena asfaltsdäck oavsett märke. Samtidigt känner jag ju mig lite dum som väljer ett för mina övriga förhållanden sämre däck utan att riktigt veta om det verkligen ger en hörbar skillnad. All-in -frossa på tyst bil ?
Ang. min kommentar om FourC och sjösjuka så hade detta självklart inget med ljudnivå att göra utan bara komfort i övrigt. Jag har hört att FourC-Comfort skulle ge det mjukaste och mest komfortabla chassit, men upplevde det alltså som lite väl mjukt för min smak.
rid54 skrev:Skulle vara intressant att veta om det finns oberoende utredningar av hur mycket "sämre" odubbade vinterdäck ska vara på sommarväg, eller om det är "däckbranschens" åsikter som dominerar det man kan läsa. I övrigt tycker jag personligen att det verkar finnas ett visst samband mellan låg profil och lite högre ljudnivå. Delvis baserat på egna erfarenheter (inte av några extremer) och delvis på uttalanden i bekantskapskretsen. Svensk asfalt är ofta betydligt grövre än den man hittar i exvis USA, eller i andra EU-länder och då blir ju däckens egenskaper mer avgörande. Jag misstänker starkt att ett lite högre däck (på en lite mindre fälg, för att hålla omkretsen...) är mindre bullrigt inne i bilen än ett tunt gummiband på en jättefälg. Dessutom tror jag att däcktrycket påverkar. Lite högre än rekommenderat tryck är nog bra, men inte lär det bli tystare om man går till överdrift där heller.
Ja, den gängse tumregeln är att ju mindre hjul, ju smalare däck och ju mer gummi mellan fälg och asfalt gör att bullret från vägljudet minskar - sedan är olika bilar olika bra på att isolera bort bullret så att det inte når kupén - de flesta klarar det inte speciellt bra med vår svenska extrem-asfalt. Sedan beror det också på specifika däcksmodeller - vissa däck är mer högljudda än andra, vilket kan förklara att det kan uppkomma situationer då ett 17 tums-däck medför lägre buller i kupén än ett 16-tums. Jag kan inte ge ett specifikt exempel mer än att Vi Bilägare i sin stora ljudundersökning 2008 kom fram till att V70 II:n gick tystare med 17 tum än 16 tum. Mitt antagande är då att det rörde sig om två olika däcksmodeller, vilket rimmar väl med att olika däckmodeller orsakar olika bullernivåer, vilket till med och kan överbrygga tumregeln om att mindre hjul är tystare. När jag köpte mina senaste däck till en V50 så gick jag efter decibel-värdet som hade uppmätts. GoodYear Efficient Grip Performance uppvisar 68 decibel (antar att det är enligt tillverkarens eget test?). Jag vet dock inte hur mycket man verkligen kan gå på det eftersom jag antar att värdet uppmätts på slätare europeisk asfalt och man kanske inte kan räkna med att respektive däck fungerar på samma sätt när det gäller vår grova asfalt. Därför känns det viktigt att prata med andra förare som kör på svensk asfalt för att utbyta erfarenheter.

Jag körde förresten en Lexus LS430 häromdagen och även den bullrade en hel del på ruff asfalt på E18. Det är tyvärr en del av vår vardag när vi nu bor i Sverige. Då känns det desto viktigare att åtminstone försöka få till en så bra ljudmiljö som möjligt... Jag förstår att en del inte riktigt ser problemet som lika stort som jag som är ljudkänslig. Förr i tiden brukade jag också låta bullret översköljas av musik. Men det är kul att inse här på forumet att det finns många fler än jag som faktiskt värdesätter en så skön ljudkomfort som möjligt i kupén. Att köra långresor med bil ska ju trots allt vara en skön upplevelse. Jag älskar långa road trips i USA och övriga Europa medan jag här hemma mer ser det som mindre behagliga transportsträckor tyvärr. Men ska försöka att hitta en bättre lösning för min del så att även jag kan njuta lite mer av bilkörning igen... :-)
rid54 skrev:Skulle vara intressant att veta om det finns oberoende utredningar av hur mycket "sämre" odubbade vinterdäck ska vara på sommarväg, eller om det är "däckbranschens" åsikter som dominerar det man kan läsa. I övrigt tycker jag personligen att det verkar finnas ett visst samband mellan låg profil och lite högre ljudnivå. Delvis baserat på egna erfarenheter (inte av några extremer) och delvis på uttalanden i bekantskapskretsen. Svensk asfalt är ofta betydligt grövre än den man hittar i exvis USA, eller i andra EU-länder och då blir ju däckens egenskaper mer avgörande. Jag misstänker starkt att ett lite högre däck (på en lite mindre fälg, för att hålla omkretsen...) är mindre bullrigt inne i bilen än ett tunt gummiband på en jättefälg. Dessutom tror jag att däcktrycket påverkar. Lite högre än rekommenderat tryck är nog bra, men inte lär det bli tystare om man går till överdrift där heller.
Det finns flera oberoende tester - bl a i TV och ams - som visar att de är jättedåliga på sommaren.
Däremot lär ju ett mellaneuropeiskt friktionsdäck vara mycket bättre än ett svenskt!
Inlägg av Dpblad Igår, 23:37
Ang. min kommentar om FourC och sjösjuka så hade detta självklart inget med ljudnivå att göra utan bara komfort i övrigt. Jag har hört att FourC-Comfort skulle ge det mjukaste och mest komfortabla chassit, men upplevde det alltså som lite väl mjukt för min smak.Dpblad
Övningskörning
Det stämmer att four-c nog ger det mjukaste men också det styvaste chassiet. Svajjigt håller jag inte med om att det blir i comfortläget, det beror nog isf mer på att XC70 både har andra och längre fjäderväg.

Kör man med sportläget så är det ungefär som "sportchassiet" och ger en bra vägkomfort. Tilläggas kan att four-c även ger en tystare bil än bilar med "sportchassiet". Själv kör jag oftast i advanceläget som ger bilen en betydligt "sportigare" vägkänsla.
Rent subjektivt bullrar inte 520dT mindre än V70:n. Inte heller mer. Men den har 18". Volvon 16" conti och laminerade rutor. Och en dieselmotor 4-cyl låter bra mycket mer utom i farter över 110-120 än en relativt tyst bensin 4-cyl som T4. BMW har ju satsat på en mer intensiv körupplevelse generellt men 5-serien med en medioker motor är inte mycket roligare än en Volvo att köra.

Tidigare körde jag S80 3,2 i USA och 525iA e60 i Sverige. Jämförbara bilar på många sätt. BMW:n var tystare med 16" friktionsdäck - med de 17" run flat-däck som följde med bilen var dock vägljudet högre än i Volvon (225-50-17).

/PH
brigadeiro skrev:
Tack för inputen. Intressant. Då gäller det att verkligen förstå vad det är för däck man väljer och inte stirra sig blind på det där med friktionsdäck. Har hon förresten samma hjulstorlek för sommar- resp. vinterdäcken? Tänkte om det kanske skiljer sig där alternativt så ligger faktiskt all skillnad hos däcken.
Nej det är inte samma dimension, på sommaren sitter det 205/55-16 och vintern 195/60-15.

En viktig sak är mönstret också..
Lite offtopic, men akta dig för ett sånt här mönster ;) :)
Bild
brigadeiro skrev:Är det någon som kollade buller-nivåer i BMW 5-serien, Mercedes E-klass och/eller Lexus RX400h innan köp av XC70 eller valde ni Volvon för att ni gillar märket och får mycket utrustning för pengarna? Jag testar lite olika bilar men vore också intressant att höra andras upplevelser eftersom det är så många möjliga kombinationer om man tar in hjul/däck i ekvationen. Jag provkörde exempelvis en V70 II igen och denna gång med 18 tums däck, vilket innebar väldigt mycket buller. Det verkar som att RX400h har 18 tum som minsta däck, så kanske att jag ska räkna bort den som en kandidat? E-klass förvirrar eftersom jag testade en E220 MY-11 kombi och upplevde mkt buller på E18. Måste nog testa ytterligare en E-klass, sedan och då med 16 tums däck för att få en bättre känsla för hur tyst en Merca kan vara. BMW har jag hittills inte hunnit stifta mycket bekantskap med. Körde MY13 5-serien och den hade mkt bra ljudkomfort, men ligger bortom min budget och frågan är om den förra generationen 5-serien Sedan har lägre buller än XC70 II eller V70 II. Hur har era öron tagit emot nämnda bilar?
Du sa nyss att BMW 5-serie va utanför din budget men du provkör LExus RX400h????
Risken är att du köper en jättedyr bil som är marginellt tystare.
Tystast bil för pengarna är nog V70 T4, 16", lam rutor.
När ViB testade buller häromåret var V70, 5-serien (förra) och S-klass näst tystast, ung. lika alla tre, tystast var Lexus 460.
PH
Någonstans läste jag att en biltidning (tror jag det var) hade mätt en skillnad i bromssträcka på 11 meter från 100 km/h, när de jämförde sommardäck med vinterdäck på sommarväglag.
I 50 km/h skulle det då motsvara ungefär 3 meter.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]