rid54 skrev:Skulle vara intressant att veta om det finns oberoende utredningar av hur mycket "sämre" odubbade vinterdäck ska vara på sommarväg, eller om det är "däckbranschens" åsikter som dominerar det man kan läsa. I övrigt tycker jag personligen att det verkar finnas ett visst samband mellan låg profil och lite högre ljudnivå. Delvis baserat på egna erfarenheter (inte av några extremer) och delvis på uttalanden i bekantskapskretsen. Svensk asfalt är ofta betydligt grövre än den man hittar i exvis USA, eller i andra EU-länder och då blir ju däckens egenskaper mer avgörande. Jag misstänker starkt att ett lite högre däck (på en lite mindre fälg, för att hålla omkretsen...) är mindre bullrigt inne i bilen än ett tunt gummiband på en jättefälg. Dessutom tror jag att däcktrycket påverkar. Lite högre än rekommenderat tryck är nog bra, men inte lär det bli tystare om man går till överdrift där heller.
Ja, den gängse tumregeln är att ju mindre hjul, ju smalare däck och ju mer gummi mellan fälg och asfalt gör att bullret från vägljudet minskar - sedan är olika bilar olika bra på att isolera bort bullret så att det inte når kupén - de flesta klarar det inte speciellt bra med vår svenska extrem-asfalt. Sedan beror det också på specifika däcksmodeller - vissa däck är mer högljudda än andra, vilket kan förklara att det kan uppkomma situationer då ett 17 tums-däck medför lägre buller i kupén än ett 16-tums. Jag kan inte ge ett specifikt exempel mer än att Vi Bilägare i sin stora ljudundersökning 2008 kom fram till att V70 II:n gick tystare med 17 tum än 16 tum. Mitt antagande är då att det rörde sig om två olika däcksmodeller, vilket rimmar väl med att olika däckmodeller orsakar olika bullernivåer, vilket till med och kan överbrygga tumregeln om att mindre hjul är tystare. När jag köpte mina senaste däck till en V50 så gick jag efter decibel-värdet som hade uppmätts. GoodYear Efficient Grip Performance uppvisar 68 decibel (antar att det är enligt tillverkarens eget test?). Jag vet dock inte hur mycket man verkligen kan gå på det eftersom jag antar att värdet uppmätts på slätare europeisk asfalt och man kanske inte kan räkna med att respektive däck fungerar på samma sätt när det gäller vår grova asfalt. Därför känns det viktigt att prata med andra förare som kör på svensk asfalt för att utbyta erfarenheter.
Jag körde förresten en Lexus LS430 häromdagen och även den bullrade en hel del på ruff asfalt på E18. Det är tyvärr en del av vår vardag när vi nu bor i Sverige. Då känns det desto viktigare att åtminstone försöka få till en så bra ljudmiljö som möjligt... Jag förstår att en del inte riktigt ser problemet som lika stort som jag som är ljudkänslig. Förr i tiden brukade jag också låta bullret översköljas av musik. Men det är kul att inse här på forumet att det finns många fler än jag som faktiskt värdesätter en så skön ljudkomfort som möjligt i kupén. Att köra långresor med bil ska ju trots allt vara en skön upplevelse. Jag älskar långa road trips i USA och övriga Europa medan jag här hemma mer ser det som mindre behagliga transportsträckor tyvärr. Men ska försöka att hitta en bättre lösning för min del så att även jag kan njuta lite mer av bilkörning igen...