apersson850 skrev:Jag kan inte påstå att jag skulle ha reflekterat över att min XC70 går tystare på vinterdäcken, 215 mm breda 16", än vad den gör på sommardäcken, 235 mm breda 17". Så du kan nog gå på vettiga däck på sommaren också. Även om man kör lite saktare kan man behöva göra en undanmanöver för ett utspringande barn, och då vill man inte gå och fundera på om det hade gått bättre med riktiga däck. Jag kör på Pirelli Scorpion på sommaren och Nokian Hakkapelitta på vintern.
Intressant att du inte märker någon större skillnad avseende vägbuller mellan friktionsdäck och sommardäck. Utifrån vad folk har sagt till mig så ska den mjukare gummiblandningen i friktionsdäck de facto göra dem avsevärt tystare. Men precis som när det gäller säkerhetsrisker med friktionsdäck så skulle jag vilja ha lite konkreta siffror för att bli mer övertygad, dvs...
- Det vore intressant att få se någon mätning som visar hur mycket tystare det kan bli i kupén vid jämförelse mellan sommardäck och friktionsdäck på samma bilmodell, hjulstorlek och vägsträcka. Något sådant har jag inte sett. Samtidigt är det ett stort antal personers egna utsagor som lett till slutsatsen att det ska kunna innebära en avsevärd sänkning av bullernivån - och det känns såklart högst rimligt med tanke på däckens mjukhet. Men ibland fungerar psykologin så att människor börjar se på något som en sanning bara för att de hört talas om det, trots att de själv inte upplevt det - antagligen präglas jag själv av det nu också eftersom jag inte personligen ännu upplevt allt det jag skriver om, utan jag försöker lappa ihop diverse källors slutsatser. Jag har förresten pratat med en del däckverkstäder - och under i stort sett VARJE samtal så får jag höra diverse felaktigheter. Jag är verkligen ingen expert, utan lär mig hela tiden, men det är ändå intressant att däckexperterna själva inte har mer koll än vad de faktiskt har. Har insett att det här med bilar, däck och ljud är en djungel som tar tid att navigera sig fram genom...

- Det vore också intressant att förstå HUR mycket farligare det kan bli med friktionsdäck OM man kör lugnt och inte på något sätt aggressivt. Om jag exempelvis kör i 50 km/h i stadsmiljö och det springer fram ett barn; hur mycket längre stoppsträcka skulle det då handla om mellan dessa två typer av däck. Det jag hittills har läst har handlat om högre hastigheter. Jag tror mycket i trafiken också handlar om uppmärksamhet - det finns många som använder korrekta sommardäck men som fipplar med mobilen och definitivt utgör livsfara för människor i deras omgivning. Det handlar också om att kunna planera sin körning - i Sverige gäller det att exempelvis planera filbyte i god tid eftersom förare här är sanslöst osympatiska när det gäller att skapa luckor för att göra filbytet. Många ignorerar totalt blinkersen och bara tittar rakt fram som fån - jag har kört i många länder och även i länder med mer aggressiv körning såsom Tyskland så gäller mer generositet vad gäller att hjälpa andra förare med att exempelvis byta fil. En annan parentes är att jag redan 2003 blev stoppad av polisen i Brasilien för att jag klantigt nog pratade i mobil under färd - Brasilien har alltså sundare trafikregler än säkerhetstänkande Sverige. Men i Brasilien är mycket annat i trafiken sämre såklart, såsom att det är extremt vanligt med berusade förare bakom ratten...vet inte hur många gånger jag har legat bakom bilar som sick-sackat sig fram...