Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gelejocke skrev:Har ägt V 70 2,5 t II, 2 st XC 70 II och har samma problem med öronen. XC 70 (nuvarande en Summum 2011), är riktigt tyst. Särskilt med odubbade vinterdäck (Nokia WR på 16 tumsfälg). Grannen har en V 50 och jag klarar inte att åka 5 km i den bilen!
Har dina bilar varit diesel eller bensin/FT?
Energy-däcken är inte särskilt tysta, ej heller särskilt komfortabla.
225/50/17 såväl Conti som Mich är mer påkostade däck och ej lika lättrullande och kan därför vara tysta.
XC70 är lite tystare än V70 trots större backspeglar... (typisk ljudkälla).
Tystaste Volvon är nog XC70 T6 med lam rutor och 16 tum...
PH
Det hänger ju sjukt mycket på däcken, även åldern/mönstret.

När jag nyligen bytte från 235/60-18 Pirelli P-Zero Rosso med 4mm till nya 255/45-20 Pirelli Scorpion Zero Assimetrico blev det som en ny bil, helt sjukt tyst. Man måste upp i över 100km/h för att hör däckljudet, det är imponerande tycker jag. Då har jag laminerade rutor runt om.

/martin
perhall skrev:Helt rätt! P Zero är jättebullriga och Scorpio är tysta.
Gamla däck bullrigare än nya, alltid
Nettot: trots 20" betydligt tystare...
PH
Ålder och mönsterdjup har en helt avgörande betydelse. Vår s40 fick nya continental premium contact 2 för två år och cirka 3000 sommarmil sedan och när jag monterade dom var de riktigt tysta och behagliga, nu dånar de och för ett väldigt liv. De hörs från 40km/h och uppåt.

/Martin
Efter att ha provat både v60 och v70 med laminerade rutor så tror jag att v70 är lite tystare map däcksbuller. Kan iofs bero på olika däck. Nu har jag iallafall v60 med continental däck. Enligt test i GP var v60 trevligare bil men v70 tystare
Vore konstigt om V60 är tystare. Dels är den mindre, det gör normalt att ljudnivån är högre, dels har den sportigare set-up. Tycker dock att V60 också är ganska tyst. XC60 är som V70 ungefär. XC70 tystast./PH
Jag har kört en hel del basutrustade V60 och V70 som hyrbilar långa sträckor, uteslutande DrivE. V60 låter MYCKET mer än V70.

/Martin
Tack för alla kommentarer i denna tråd så långt!

Flera av er - framförallt Per Hall - har skrivit att XC70 II är tystare än V70 II. Vad kan det bero på? Jag tänkte att crossovers/SUVar generellt sett är bullrigare än 'vanliga' bilar, men det behöver alltså inte vara så?

Med tanke på att man ska ha speciella AWD/SUV-däck till XC70, innebär inte det i sig att det inte finns samma möjligheter att göra bilen så tyst som möjligt som det gör för V70 II? Jag har förstått det som att XC70-däcken är stabilare - är de inte då därmed hårdare och bullrigare än de däck som man kan använda till V70:n?

Själv har jag tänkt att testa att använda friktionsdäck även under sommartid. Kan man göra det även till XC70:n eller riskerar den att bli för svajig då? Är AWD-/SUV-friktionsdäcken också avsevärt mer tystgående, jämfört med sommardäck, såsom är fallet för de mer traditionella däcken?

Summa summarum...
- Hur kommer det sig att XC70:n skulle kunna vara tystare än V70:n?
- Om man inberäknar att det är andra, mer stabila däck som ska användas till XC70:n, innebär inte det i sig att man då kan komma ner i ljudnivå mer i V70:n med hjälp av tystare, mjukare traditionella däck, jämfört med XC70:n?
XC70 har ju längre fjädringsväg och högre däckprofil - det är det som gör den tystare.
Men den är rätt svajig redan från början, friktionsdäck på sommaren skulle jag aldrig rekommendera, även om de är tysta!
Farligt i kritiska situationer.
PH
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]