- ons 19 jun 2013, 10:40
Swedol säljer en passande ATF (Q8 Unitrans JK) som uppfyller JWS 3309 för 1258 kr/20 liter. Det blir 63 kr/litern, inte mycket att snåla på...
Bytte på min 07:a för ett par dagar sedan, allt gick smidigt. Jag rekommenderar starkt att se till att köpa plastclipsen och O-ringarna till slangarna till/från kylaren. Två clips (Snäpplås 9485149) och fyra O-ringar (988840) kostade sammanlagt 250 kr hos Volvo. Går clipsen sönder och slangen lossnar ute på landsvägen så tömmer sig lådan och man får allvarliga skador eller totalhaveri på växellådan, sannolikt inom 30 sekunder (ingen chans att hinna märka något). Jag bytte ut mina efter att jag var klar med sköljningen av lådan. Den förre ägaren bytte olja en gång men struntade i att byta förbrukningsdetaljerna, så mitt nedre clips var i princip halvt. Clipsets ena spärr hade mindre än 1 mm hel plast kvar, och motstående sida hade minimalt ingrepp p.g.a. att det inte fanns något på andra sidan som tryckte clipset i rätt läge.
Att tänka på är att O-ringarna ska av först, och på sist! Det går inte få dit det gröna clipset om det sitter O-ringar monterade!
Det gröna clipset ska in på slangänden och snäppas fast, sen monteras nya O-ringar och först därefter går det att återmontera slangen på kylaren. Transparent halvtums (12,7 mm) slang passade perfekt på änden av nedre slangen när jag värmt upp den så att den blev lite mjukare. Ska man prompt inte byta sina O-ringar så behövs säkert en större slang, annars väntar man som jag med att montera dit clips och O-ringar till efter att man är klar med sköljningen.
Även jag öppnade avtappningspluggen på växellådans oljetråg (under bilen, bredvid motorns oljetråg), fick ut ganska exakt 3,5 liter innan flödet började avta. Där passande jag på att byta till en ny pluggpackning, vilken passande nog var samma som den till oljepluggen på motorn. Skallen på växellådans avtappningsplugg var 24 mm, till skillnad från motorns 17 mm. Pluggen momentdrogs därefter till 35 Nm.
Efter bytet märktes ingen större skillnad rent körmässigt, lådan ryckte t.o.m. något mer efter bytet! Jag hade planerat in en annat besök på Volvo så jag fick adaption, nollställning av oljeräknaren och senaste mjukvaran i lådan, betalade 699 kr. Även om jag visste att det som regel gör viss skillnad, så blev jag överraskad av hur stor skillnad det blev. Nu går den som en dröm! Det var värt varenda krona, säger jag (som är en gniden smålänning)!
MVH
"GJ"