Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Jag använder vagnen vid orienteringstävlingar också. Då får man hålla sig någorlunda redig.
Det förstår jag, jag menade inte att bara för man tar husvagnen så skall det hinkas varje gång så att man kan få problem dagen efter :wink:
För min egen del så används den enbart för att komma hemifrån och samla kraft, eftersom jag och min fru arbetar hemma. Då blir det gärna en Öl/glas vin på kvällen när man har kommit ut med vagnen och då är man per definition inte nykter så att man kan framföra ngt fordon.

Annars så får jag väl köra lugnt med bilen i början om jag har vagnen kopplad.
Inkörning av nya maskiner är såå tråkigt...
//JL
apersson850 skrev:Undvik tokhöga varvtal, liksom hård belastning på riktigt låga varvtal. Sånt brukar vara värst för nya motorer.
Är automatlådan lika känslig för belastning när den är ny ?
Nej, det är mer glidlagren i motorn som mår bättre av en lagom inkörning. Delar som har direktkontakt eller via tunn oljefilm skall nötas in.

Finns massa trådar om inkörning av motorer här på forumet och på webben. Vissa hävdar att man skall gasa på rejält för att kolvringar etc skall sätta sig medan andra hävdar att man skall köra superförsiktigt. Flest verkar dock anse att en lagom inkörning med varierade varvtal och belastning är att föredra. Jag förordar också detta. Att motorn skall vara varmkörd innan kraftigare belastning är dock en sak som alla kan enas om :)

Motorer idag har bättre toleranser än förr och bättre bearbetning. Även bättre helsyntetiska oljor etc men det är nog en utopi att hävda att motorn är inkörd från fabrik. Det finns inte en fabrik som kör in alla motorer 100-150 mil. Titta bara på en helt ny kamaxel och en som har rullat några hundra mil så syns skillnaden direkt.
Jag tror inte heller det är någon fara för att köra med vagnen när bilen är ny, som du sagt själv så får du se till att köra lite mer innan semester :P

Sen vet jag inte i vilken mån en förtidig belastning skulle visa sig... När bilen gått 20000 mil? Då har jag ändå inte kvar bilen....
Hyrbilar osv brukar inte vara snällt körda och dom brukar ju komma ut som nya direkt ifrån hallen. Någon statistik på hur många sådana som rasar finns nog inte..
Tack för input ! :-)-)
Jag får anledning att köra lite längre turer med bilen innan v29 utan att frugan ska ifrågasätta det hela. :D
Tror mao inte att det ska vara ngt problem att kroka på vagnen sedan om man inte kör med blyfot i uppförsbackar osv..
Glömde nämna att det satt en ratt med rattvärme i bilen :)
Så jag tror att vi som beställt detta när paketet fanns kommer att få denna i bilarna.
//JL
FSandstrom skrev:Hmm, hade service på en annan bil igår och såg de nya årsmodellerna, man blir ju inte mindre sugen på sin nya bil... Det är inte någon som vet hur lång tid steg 7 kan ta? Programmera och testköra bilen, hur svårt kan det vara? :-)
Det är nog ganska säkert att "min bil" inte uppdateras i realtid
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 28

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08