Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sfa
Hej,

Har en Volvo S80 T6 (-99) Automat.

Köpte denna av en granne som bara låtit bilen stå i ca 1 år på parkeringen och jag var trött på att se den =)

Naturligtvis har den då diverse fel och därför följer också historik här ifall något kan bero av varandra.

Har fixat följande:
1. Servopump o-ring
2. Servooljebehållare (den var full i hallonsorbé ;)
3. Oljefällan (den tröck ur sig olja ur vad jag trodde var oljestickan vid högre gas)

Kvar att göra:
1. Trycker fortfarande ur sig olja från oljestickan (ser det ut som)
2. Bromsservon (pyser när jag trycker på bromsen)
3. Resetta SRS varningen (förhoppningsvis bara resetta då den stått 1 år ungefär)

När man kör normalt med bilen så händer inget och allt verkar tillsynes fungera bra.
Gasar jag på ordentligt och nyttjar turbon så skvättar den ur sig olja.
Oljan som jag ser hamnar i området runt oljestickan, på turborör och slangar, insug osv och även på insidan av motorhuven i motsvarande område.
I första hand så trodde jag detta var pga oljefällan var igensatt så jag köpte ny sådan och lite packningar osv.
Gav mig på att byta (vilket var ett helvette ;) och allt gick någolunda smärtfritt (inga skruvar över när jag var klar ;).
Nu har jag testat samma sak dvs körde vanligt först och det gick bra.
Sedan gav jag ordentligt med gas och nyttjade turbon och då skvätter den fortfarande ur sig olja på samma ställe.
Fick tips att jag kunde testa om det var övertryck eller ej med hjälp av att lägga något lätt (plastbit eller pappersbit) ovanpå röret för oljestickan.
Om den ligger kvar utan att sugas ner så är det ett lite lätt undertryck och om den blåser iväg så är det övertryck.
Mycket riktigt denna lilla platsbit jag la dit låg alldeles precis kvar och den har ett lätt undertryck precis som det ska vara.
Värt att nämnas är också att jag hittade inget speciellt när jag bytte oljefällan heller.
Den hade en smärre vit beläggning (troligen kondens efter att ha stått 1år osv) men hade inte koksat igen i några kanaler.

Så nu till min fråga.
Vad kan det vara som orsakar att den skjuter ur sig olja ?
Är det genom röret till oljestickan ? eller lurar jag mig och det är något annat i samma område som kan skvätta ur sig olja ?
Har googlat runt lite och någon har nämnt någon oljeretur till turbon eller liknande. Kan det vara det ?

Tacksam för svar =) för jag är helt lost.
av Uninium
Jag hade en s40 som gjorde samma sak, och tänkte att helvetet har brytit löst. Bytte oringen på oljestickan och det löste problemet.

Om det är oljeretursröret så brukar det oftast vara den nedersta packningen, och då brukar det vara kladdigt under oljetråget samt nedre delen på blocket.
av sfa
Hej och tack för era svar =)

Jag har läst att man kan byta O-ringen på oljestickan och det kan hjälpa.
Dock funderar jag på var detta trycker tar vägen då istället och att kanske oljan sipprar ut ur andra packningar.

Borde det skvätta upp olja över huvud taget ur oljestickan ? dålig o-ring eller ej ?

Jag har ingen erfarenhet av turbo därför jag frågar =)

Det som stör mig mest är att den inte har något övertryck alls vid tomgång utan som sagt ett litet undertryck precis som det ska vara.

Vill bara vara så säker jag kan för vill inte tro att det fixat sig och sedan märka senare att jag orsakade problem på andra ställen istället liksom =)

Tack !
Användarvisningsbild
av Jackson75
Kolla med ballongtricket hur trycket uppför sig. Fäst en någorlunda uppblåst ballong över oljestickans rör. Skall aldrig blåsa upp sig.
av sfa
Faktiskt gjort en variant på det redan.

La en tunn bit av en platspåse över och den sög fast ytterst lätt och blåste inte bort. Dvs svagt undertryck. (som det ska vara ?)

Dock bara gjort detta under tomgång. Ska jag prova gasa på ordentligt med och se hur den uppför sig ?
Användarvisningsbild
av Jackson75
sfa skrev:Faktiskt gjort en variant på det redan.

La en tunn bit av en platspåse över och den sög fast ytterst lätt och blåste inte bort. Dvs svagt undertryck. (som det ska vara ?)

Dock bara gjort detta under tomgång. Ska jag prova gasa på ordentligt med och se hur den uppför sig ?
Ja, ge lite gas o se om ballongen blåser upp sig. Då har du övertryck!
av sfa
Fick tag på en ballong och testade.

Gasade upp bilen till 4000 varv ungefär (stillastående dock) och ballongen rörde sig inte ens.

Däremot så såg jag att oljestickan inte ens har samma passform som själva röret.

Kanske summan av trycket som blir när turbon laddar på och att oljestickan int ens sluter det minsta tätt gör att det spruttar upp lite olja ?

Det handlar inte alls om mycket olja. kanske 1-2 cl eller liknande. Mest bara ytterst ytligt lager runt stickan som blir.

Vet inte. Vill inte riktigt förlika mig med att olja ska komma upp ur det röret ens vid laddtryck från turbon. känns fel.

Men det kanske är så det fungerar ? På volvo sa dom med att o-ringen blir oftast dålig och den sluter inte tätt.

Har vilket fall beställt nytt rör och sticka för dom hade tydligen bytt hela skiten så det gick inte att beställa bara stickan.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Jag hade samma bekymmer med en VW Polo en gång, den spottade ur sig olja via oljestickan. Detta var mitt i vintern dock så troligtvis hade antingen vevhusventilationen eller oljekanalen upp till kamaxlarna frusit då bilen endast körts korta sträckor under lång tid. Motoroljan innehöll mycket "majonäs". Har du bytt olja o filter i den efter den stått 1år?
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]