Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Tack för recensionen, tyvärr gör den mig lite tveksam till uppgraderingen. Den stora skillnanden i hur vridet levereras (inte lika platt kurva) och 30hk extra borde kännas vid kraftig acceleration tycker jag. De amerikaner som uppgraderat och recenserat upppgraderingen har varit mer eller mindre lyriska, fast så är ju å andra sidan dom alltid i alla sammanhang.

Tur det är halt ute så man har tid på sig att fundera.

/Martin
Användarvisningsbild
av dol
MartinS skrev:Tack för recensionen, tyvärr gör den mig lite tveksam till uppgraderingen. Den stora skillnanden i hur vridet levereras (inte lika platt kurva) och 30hk extra borde kännas vid kraftig acceleration tycker jag. De amerikaner som uppgraderat och recenserat upppgraderingen har varit mer eller mindre lyriska, fast så är ju å andra sidan dom alltid i alla sammanhang.

Tur det är halt ute så man har tid på sig att fundera.

/Martin
Se om du kan provköra innan du bestämmer dig. Jag kommer uppdatera här efterhand med intryck efter en vecka. Kan inte säga att jag är besviken.
Men i den trafiken jag kör (sakta, alt med farthållare på 119 för att undvika blixtrar, aldrig landsvägskörning med omkörningar) så är det bara när man skall fula sig det gör skillnad.. När jag kör bilen i Sverige kommer jag gilla den mer ganska säkert. Det känns lite futtigt att klaga på 285 hkr som standard, fast när nya modellen har 304 så vill man ju inte vara trögare.. Enligt pappret skall ju 0-100 accet landa på 7.2 sek ist f 7.5. (7.3 för 304 hkr).

Att 304 hkr motorns trim till 329 hkr ser futtigare ut plottad på pappret tror jag beror på följande.. 304 hkr motorn har ju publicerade lägre förbruknings och avgasvärden. De var tvungna att "strypa" denna (kolla vridet som avtar ganska snabbt jmf med 285 kurvan) uppgradering mot som skulle vara möljigt med tex gamla Co2/Soppa värdena. Så Det gör 285 motors trim den mest prisvärda trots allt troligvis..
Användarvisningsbild
av dol
Efter en vecka kan jag konstatera följande:

Polestar gör bilen starkare samt sportläget kul istället för meningslöst.
Får anses vara en märkbar skillnad.
Användarvisningsbild
av opA
Jag skulle tycka de vore mer kul om någon med T6:an och Polestar kunde bänka sin bil efteråt och se om ni verkligen har dom kusarna ni ska få.

Efter att polaren fick i Polestar i sin S60II 2.0T och han fick drygt 5hk( eller vad de nu va ) men var utlovad 37, 40Nm fick han dock istället för 20, så litar iallafall inte jag mer på dom.. och de roliga i de hela var att Polestar vägrade att ta in bilen för att se vad som gått snett.
av JE Jr
opA: Förutsätter att bilen bänkades före trim också? Nu skall vi väll inte störa tråden här med diskussioner om en annan motor kanske, men just "trimmet" till 2.0T är ju bara originalkalibreringen för T5 (som ju är samma motorhårdvara) och inget speciellt Polestarframtaget.

Tycker det intressanta nu börjar bli att Polestartrimmen, iallafall till T6 är i nivå med, och förbi, effekt/vridnivåer som andra aktörer ger. Har för mig det är Densostyrsystem i de där, och de kanske är svårare att modifiera än Bosch i de 5cylindriga maskinerna. De har de ju jobbat med mycket längre kan man tro.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jaha, i morse fick således XC'n 315hk/480nm.

Prestandasiffrorna kanske inte skiljer så många hundradelar till 100 mellan orginal och Polestar på pappret men man märker att det är en helt annat mappning, den är mycket mer på och den skjuter på riktigt ordentligt hela vägen upp till automaten får för sig att byta växel, den tryckte på bra förut med men upplevdes som mycket plattare, inte så öka, öka, öka som man gör nu....

Jag har bara kört ett par mil hittills men jag tror den växlar lite trevligare nu också (läs inte växlar ner i onödan), att den utnyttjar effekten på ett annat sätt innan den får för sig att växla ner. Men det är ingen enorm skillnad i det avseendet.

Karraktärsförändringen över lag och den brantare vridkurvan vill jag påstå var värd pengarna, den prestandaförbättring som det gör i praktiken ser jag som en ren bonus. Att det KÄNNS som den tappat ett halv ton räcker för mig..

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tänkte jag kunde rapportera såhär 2 månader efter uppgraderingen hur det funkar.

Vad det gäller upplevelse och prestanda Är det verkligen stor skilnad, den är mycket piggare och drar stenhårt till automaten vill växla. Utan polestar var den mer en glidare, nu är den riktigt på. Jag vill tro att det är större skillnad än vad prestandasiffrorna vill ge sken av. Den branta vridkurvan hjälper nog till här istället för den tråkia platta som den har orginal. Att stämpla fullt vid omkörningar är numer inte helt självklart, man får faktiskt hålla igen ibland för att det inte skall gå för fort!

Växellådan fungerar bra ihop med uppgraderingen, den växlar inte ner riktigt lika gärna som innan vilket jag tycker är positivt. Den enda nackdelen är väl att den inte heller växlar upp lika gärna utan håller någon sekund extra på den lägre växeln, detta är dock inget som stör egentligen men något jag noterat.

Nu är det ju kanske fel tråd för bränsleförbrukning men det kan ju va av intresse. Nu bytte jag däck från 235/60-18 till 255/45-20 samtidigt som jag la in polestar vilket ju bör påverka förbruknnen negativt. MEN på en sträcka (53mil) som jag kört på 1,07-1,1 på förut (jag kör den OFTA så jag vet) kör jag nu på 1,02 med precis samma körstil och hastighet. Detta kan dock tillskrivas att jag kör med 98 oktan nu istället för 95, om det nu är så bevisar det iallafall att det lönar aig rent kostanadsmässigt att köra på 98 istället för 95.

Så slutsatsen är, SLÅ TILL! Att inte gör det är bara dumt....

/Martin
Partikel mätning fel (P24C6)

Nån som hittat felet? Har samma på min

Stötdämpare bak

Konsollen kostar någon hundralapp eller tv&a[…]

Jag hade börjat med att läsa ut eventuel[…]

Trasig Renault Scenic

Kom på en möjlig orsak till haveriet p&[…]