Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Brainy skrev:Jag har aldrig fått 3's simkort att fungera i bilen öht. De kör ju bara 3G som default och det klarar inte gsm-telefonen.
Helt värdelöst. Man får alltså vara rädd om sina gamla SIM-kort. O.T.så hade jag samma problem fast det omvända när jag skaffade iPhone för några år sedan. Tyckte telefonen var slö, men efter jag bytte ut SIM-kortet som jag haft sedan 2001 blev det bättre fart.
av blådåren
en över 10 år gammal telefon behöver ett samtida (5Volt) simkort för att funka i dom system som då var aktuella (2-G, eller 2-G kompatibla kort) .
En nyare telefon använder lägre spänning (3 volt) för att hantera kommunikationen mellan kort/telefon , därför funkar det illa med äldre kort i nyare telefoner ,likaledes tvärtom.

Så om du har ett äldre kort och en likaledes äldre bil(telefon) , var rädd om det !.
av blådåren
Brainy skrev:Jag har aldrig fått 3's simkort att fungera i bilen öht. De kör ju bara 3G som default och det klarar inte gsm-telefonen.

Nej !?,

hur skulle en 13 år gammal telefon vara kompatibel med dagens 3-g ???.
det enda alternativet är om det är kompatibelt mellan 2 och 3G , och det är inte "3" vilket dom rätt tydligt klargör..
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag svarade på inlägget ovanför mitt. Förstår inte riktigt ditt svar?

3g fanns fö när min bil byggdes, det var inga 13 år sedan. Att de sen valde att inte göra den 3g-kompilatibel är en annan femma.
av blådåren
med tanke på att du skrev att din telefon inte fixar 3-G kort , och du inte quotade inlägget du relaterade till,så tolkade jag det som att du hade en P2-bil.

När din bil tillverkades , eller vad du kör vet jag därmed inte ,men dom flesta skriver det i sin statusrad dock. :-)
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag tyckte inte quote var nödvändig då jag svarade på inlägget direkt över.

Det jag menade med inlägget var inte att säga att telefonen inte klarar 3g utan att 3's kort endast är 3g-kort och därmed inte fungerar i gsm-telefonen. Telia mfl har däremot simkort som fungerar med gsm-telefonen trots att de korten fungerar med 3g-nätet.
Användarvisningsbild
av Media
Brainy skrev:
matsén skrev:Ett tips är att vidarekoppla den bärbara till bilens inbyggda. Jag har själv tillämpat detta med både Comviq och Telia. Dvs att sätta ett refill/kontantkort i bilens inbyggda. Lägg sedan upp en profil i din bärbara med vidarekoppling till kontant/refillnummret. Det är gratis inom Sverige att vidarekoppla mobil till mobil inom samma operatör! Har själv haft Comviq med abb på bärbar och Comviq kontant i bilen, samt Telia med abb på bärbar och Telia refill i bilen. Detta funkade mycket smidigt iaf för mig.

Nackdelarna är att när du ringer ut från bilen är det ett annat nummer som syns hos den uppringde, du måste komma ihåg att vidarekoppla/återställa till normal profil på den bärbara (helst innan du startar resan, resp omedelbart när du är framme), samt att du måste komma ihåg att fylla på pengar på refill/kontantkortet inom ett år??? för att det inte skall inaktiveras.

Körde som sagt detta själv på gamla bilen i 8 år och det funkade mycket bra. Glömde dock bort att fylla på kontantkortet någon gång och fick därmed köpa ett nytt startpaket. Totalekonomiskt tror jag detta var oslagbart för mig iaf.

//PM
Ett "knep" jag körde när jag vidarekopplade var att endast vidarekoppla vid nekat samtal, på så vis var det ingen ko på isen om jag glömde att stänga av vidarekopplingen vid ankomst. Som bonus så såg jag i min normala telefonbok vem som ringde, kunde neka samtalet och sedan plocka upp det i bilen.
Smart knep, det ska jag testa!
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]