Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v7024turbo
Hej,

Har en V70 2,4t -01 automat som gått 28800 mil. I fint skick med buisnesspaketet men inget speciellt. Tyvärr inte servad enligt bok från 2007 till 2010. Nu ska jag sälja den och på bilpriser.se fick jag uppskattat värde 18500, vilket jag hade tänkt lägga ut den för. Idag besiktigade jag den och fick en tvåa för läcka i avgassystemet. Bakre dämpare måste bytas. Fulverkstan runt hörnet tar 4300 och Bilia 5500.

Hur skulle ni gjort? Sälja den som den är för typ 14000 eller reparera, släcka tvåan och lägga ut för vad jag tänkte mig från början?

Tack på förhand!
StefanN skrev:Biltemarör och byta själv? Kommer du väl undan med halva priset.
Tack, får kolla på det. Jag har tummen mitt i handen men jag kanske kan ta dem till fulverkstan så sparar jag väl en del.
av llesrof
När jag ser något till salu med några enkla fel, som ofta påstås vara "lätt fixat, så är min första tanke "men fixa det då". Min andra tanke är "jag tänker inte köpa något aom måste lagas direkt". Min tredje tanke är "om detta inte är fixat, vad finns det mer för fel? Äh... jag går vidare och köper en bil som jag inte måste laga det första jag gör".

Småfel mot prisavdrag ger mig taskig magkänsla.
av tomsa
v7024turbo skrev: Fulverkstan runt hörnet tar 4300 och Bilia 5500.
Fulverkstad??
Pratar vi "bra pris för dej kompiiis.........inget kvitto du vet jag fixar bra" eller vad för verkstad pratar du om ?????
Användarvisningsbild
av Perc
v7024turbo skrev:jag kanske kan ta dem till fulverkstan så sparar jag väl en del.
Kolla med "fulverkstan" först innan du hämtar egna delar.

Och om du lyckas köpa fel så kan du ju antagligen glömma att "fulverkstan" går till biltema och köar bland gummistövlar och fiskespön för att byta delar som du hämtat. Dom åker till sin vanliga leverantör och hämtar rätt delar och låter dig reda ut ditt egna problem efteråt. ;)

Jo, jag har sålt reservdelar i 13 år. Jag vet att verkstäder normalt inte uppskattar att folk hämtar delar för att spara några cent. Lika lite som däckverkstäder gillar då du kommer dit och vill ha internetdäck omlagda.

Jag antar att trådskaparen menar en normal bilverkstad då han talar om "fulverkstad". Attityden här på jagrullar verkar vara att bilen alltid ska lämnas till glaspalatset med marmordisken så fort det ska göra nåt mer avancerat än att byta lampa. ;)
av tomsa
Perc skrev:

Jag antar att trådskaparen menar en normal bilverkstad då han talar om "fulverkstad". Attityden här på jagrullar verkar vara att bilen alltid ska lämnas till glaspalatset med marmordisken så fort det ska göra nåt mer avancerat än att byta lampa. ;)
Konstigt att benämna en seriös kedja el liknande för fulverkstad anser jag eftersom de har lika bra kunskap om det mesta ang reparationer och i minst lika hög grad gör ett lika bra jobb som märkesverkstäderna.
Men antagligen räknar ts allt utom volvoverkstäder som grottmeckare,därav han uttryck.

Upp till var och en såklart men att betala överpris för reparationer på en så gammal bil som dessutom saknar servicehistorik sen 2007 som sedan dessutom av nån outgrundlig anledning nån dessutom börjat med igen 3 år senare verkar ju knas på hög nivå :D
Jaja
Användarvisningsbild
av Perc
monza skrev:Smäll på en sån här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... MM-798550/ o lämpligt slutrör på det.

Orginalslutdämparen är ju löjligt dyr.

Mvh
Originaldämparen är "löjligt dyr" eftersom den är formpressad och ungefär fyra gånger större än den där konservburken. Men vill man att det ska se ut som en tonårsbil och låta som en trabant i en plåthink så visst, kör på. :-)-)

Restvärde? Ja det beror väl på […]

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]