Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poan
Hej
Värmen i förarstolen (såväl rygg som säte) har lagt av (höger fungerar). Säkring OK. Lampan på knappen lyser.
Kan ngn ge mig felsökningstips.
S80-99
P-O
Användarvisningsbild
av greeeken
poan skrev:Hej
Värmen i förarstolen (såväl rygg som säte) har lagt av (höger fungerar). Säkring OK. Lampan på knappen lyser.
S80-99
P-O
Nån kontakt som lossnat under stolen kanske??
av poan
Jag var under och tittade som hastigast. Kan inte se ngt med blotta ögat. Kände och tryckte på alla kopplingsdon jag kunde se.
Vet du ifall knappen styr ett relä el dyl?
Sitter säkringen "efter knappen"?
Ligger rygg resp sätesvärmare i serie el paralellt? Ligger de paralellt så borde det inte vara avbrott i elementet, då båda är "döda".
Möjligen har tempvakten gått hem.
Har ngn ett schema?
P-O
av Marbas
Elementen ligger seriellt enligt verkstadskillen som fixade min bil. Fick stolsdelen bytt på min bil, den hade bränt av (och bränt sönder sätesklädseln).

För övrigt så kan jag ge dig ett tips på att om du vill felsöka, så gör inte som jag som plockade bort kontaktstycket under stolen, vred om till läge 2 på nyckeln och provade med att slå på och av stolsvärmen. Tänkte mäta lite skillnader på spänningar i kablaget, men det gick inte. När jag sen satte ihop allt igen och startade bilen så lös airbag lampan, och det visade sig att jag hade över 30 unika larmkoder. Hade tydligen satt mätinstrumentet på CANbussen och slått ut nätverket...

Det går ju givetvis att mäta upp sin stolsvärme, men följ elschemat i föregående inlägg noga...
av Hellrider
poan skrev:Hej
S80-99
P-O
vanligt att styrenheten under stolen lägger av,den lilla svarta relä liknande boxen under stolen
Användarvisningsbild
av _Rick_
Ta inte bort kontaktstycket till stolen utan att lossa minuspolen på batteriet. Det sitter en airbag i stolen.

Och ohmmät för guds skull inte på den oranga kabeln (airbagen)
av poan
Tack för alla tips och synpunkter.
Det är då inte som på 240:ans tid. Jag får nog krypa till korset och anlita min lokala Volvoverkstad. Dock skall jag kolla kablaget en gång till,(skam den som ger sig).
P-O
av turbomart
Hej Poan.
Jag har redan gjort denna resa med min V70 -03. Skrev ganska mycket om det i höstas. Sök efter tråden "Stolsvärme ur funktion V70 -03" skriven av mig. Du kan nog fixa det eller åtminstone ringa in felet själv så länge du har en FLUKE och lite hum om Ohm:s lag.

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]