Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BM
Hej allesammans.
I går hämtade jag ut min "nya" V70 -11 Drive. Hittills är jag glad och nöjd över bilen. Det enda jag dock tycker fattas på bilen är dragkrok.
Har hittat en hemsida där ett företag säljer "gör det själv" kit. Är detta något man klarar av att montera på lekmannanivå med en viss mekarerfarenhet? Hur monteras elen in i bilen, finns det en snabbkopling någonstans under bilen? Enligt hemsidan behöver inte krokens el programeras in i bilens dator. Stämmer verkligen det?

Erfarenhetsberättelser mottages tacksamt /BM
Användarvisningsbild
av apersson850
Ska du ha elanslutningen "på riktigt" ska du ha något som kallas för Trailer Module (TRM). Den ansluts till bilens datorsystem och ser till att det elektriska som har med dragkroken att göra integreras med bilens övriga system. Den ska förvisso programmeras in i bilens mjukvarumiljö med hjälp av VIDA.

TRM sitter inte i bilen från början, utan ingår i satsen med kablar och övrigt elektriskt, när du köper detta från Volvo. Om någon påstår att elen inte behöver programmeras in, då beror det på att de säljer en fusksats, som tjuvkopplas in här och där i bilens redan befintliga elsystem. Idiotiskt enligt min mening, men det är förmodligen billigare. Du skrev inte vilken sida som du hittat elsatsen på?

Åtminstone på min XC70 är det rätt trångt där det mekaniska ska sättas på plats. En vanlig "normal" momentnyckel går inte in där den ska, till exempel. Monteringsanvisningen för dragkroken finns via Volvos websida (volvocars.se).

Tänk på att en Drive-modell har en jämförelsevis usel dragvikt. Förmodligen får du inte dra mer än 1300 kg.
av BM
Tack för fylligt och snabbt svar apersson850.
Jag är medveten om att Driven inte är något lok och ska det bli fråga om husvagnssemester kan jag alltid använda min gamla V70 -01. Anledningen till dragkroken är att kunna få med sig familjens cyklar. Har kollat på Thules hemsida efter cykelhållare för bilar utan dragkrok och än så länge verkar det inte finnas någon lösning för V70 efter 08. Hur tror du bilprovningen ställer sig till att man monterar en krok utan el?

Hälsningar /BM
av mattish
BM skrev:Tack för fylligt och snabbt svar apersson850.
Jag är medveten om att Driven inte är något lok och ska det bli fråga om husvagnssemester kan jag alltid använda min gamla V70 -01. Anledningen till dragkroken är att kunna få med sig familjens cyklar. Har kollat på Thules hemsida efter cykelhållare för bilar utan dragkrok och än så länge verkar det inte finnas någon lösning för V70 efter 08. Hur tror du bilprovningen ställer sig till att man monterar en krok utan el?

Hälsningar /BM
1300kg är det som gäller och har du en vagn under det så fungerar det perfekt! Riktigt bra dragare för den vikten.
Användarvisningsbild
av apersson850
BM skrev:Hur tror du bilprovningen ställer sig till att man monterar en krok utan el?
Det har jag ingen aning om. Men jag vet att det går bra att ha en krok som man inte kan dra med. En del som får kroken underkänd på grund av rost gör den omöjlig att dra släp med, men behåller den som fästpunkt för cykelhållare. Ofta då genom att exempelvis svetsa på en lagom stor mutter på kulan, på en plats där den inte är ivägen för cykelhållaren, men omöjliggör koppling av släp.

Ändå är det så att ska du vara laglig kan du inte hänga cyklar på baktill utan att ha elanslutning, för det är förbjudet att ha cyklar hängande framför nummerskylt och bakljus utan att ha en cykelhållare som har en ny omgång ljus och skylt som inte skyms av cyklarna. Då behöver du elanslutningen till det. Dock verkar det som om dåvarande Vägverket inte själva visste hur de skulle ha det, och nuvarande Transportstyrelsen ser lite halvt genom fingrarna. Men åtminstone ljusen kan även jag tycka är rimligt att man har duplicerat. Det finns ju trots allt en del förare som blinkar när de ska svänga, och då kan det ju vara trevligt att faktiskt se deras blinkerslampor också.

Cykellastförvirring
Transportstyrelsen kommenterar
Ljusramp
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]