Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80-04
På min V70 my-13 verkar det som att nånting ändrats beträffande farthållaren. Om jag har farthållaren på tex 60 kmh och accelererar med pedalen till 120 kmh och trycker + ändras inte hastigheten genast. Måste hålla + länge intryckt för att få hastigheten till 120 kmh. Verkar som den skulle gå igenom alla hastigheter mella 60-120 kmh(?). Tyckte att min förra bil, my-11, nog ändrade hastigheten genast.
Användarvisningsbild
av apersson850
Håll fortfarande kvar foten på gaspedalen när du trycker på +, så ändras den genast. Släpper du pedalen innan du trycker på +, hamnar du i läget där du kan justera den memorerade farten upp (eller ner med -) med 5 km/h per tryckning, eller + 1 km/h vid tryckning på resume (den cirkelformade pilen).
Du kan också låta bli pedalen helt och hållet och istället vid 60 km/h hålla knappen + intryckt tills farthållaren räknat upp till 120. Då får du både inställningen och accelerationen i samma manöver.
av S80-04
apersson850 skrev:Håll fortfarande kvar foten på gaspedalen när du trycker på +, så ändras den genast. Släpper du pedalen innan du trycker på +, hamnar du i läget där du kan justera den memorerade farten upp (eller ner med -) med 5 km/h per tryckning, eller + 1 km/h vid tryckning på resume (den cirkelformade pilen).
Du kan också låta bli pedalen helt och hållet och istället vid 60 km/h hålla knappen + intryckt tills farthållaren räknat upp till 120. Då får du både inställningen och accelerationen i samma manöver.
Det går långsammare då man accar med +knappen. Här har det varit fråga om vägarbeten med sänkt hastighet och då höjs begränsningen med tom 70 kmh där bygget slutar. Måste kolla det där med pedalen, inser att jag accar till dryga 130 och låter sen bilen rulla utan att trycka på gaspedalen för att sänka till den hastighet jag tänkt memorera. Undrar bara att jag inte tidigare märkt det här fenomenet? :???:
Användarvisningsbild
av apersson850
Om det bara är förbi ett vägarbete kan du väl istället koppla ur farthållaren och köra med manuell farthållning (eller är det fotuell, när man styr med gasfoten?) förbi arbetet. Sen trycker du på resume och kommer tillbaka till den fart du hade innan hastigheten sänktes.

Du får förstås hålla knappen intryckt en stund om du ska stega upp många steg, så visst går det lite långsammare än att bara trycka till en gång. Men det är inget speciellt hårt arbete.
av svedan
Jag kör mycket med knapparna. Börjar bli orolig att man sliter ut dom. Någon som kört sönder knapparna?? Kostar säker 4000:- att byta eller?? :P
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kör också väldigt mycket med knapparna! Vi kanske kan få mängdrabatt om vi lämnar in samtidigt sen då Svedan! :D

Fast typ 8-9000 mil borde dom väl hålla. :) Sen blir det nog byte om ekonomin i firman tillåter.
av llesrof
svedan skrev:Jag kör mycket med knapparna. Börjar bli orolig att man sliter ut dom. Någon som kört sönder knapparna?? Kostar säker 4000:- att byta eller?? :P
Inget emot vad en ny gaspedal kostar :mrgreen:
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, inte om han släppt gaspedalen då. Det är samma sak som att trycka på +. Med foten på gaspedalen lagras aktuell hastighet, om man släppt pedalen justeras den redan aktiva hastigheten.
Såvida man inte stängt av farthållaren före accelerationen, förstås, så att hastigheten visas inom paranteser. Men då spelar det heller ingen roll vilken knapp man trycker på. Resultatet blir detsamma.
V90 läggs ner.

Liknande dialog fanns när vi beställde v[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]