Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mace
Hej.

Bilen är en S60 -03 med ungefär 20.000 mil.

Det började med att jag tyckte det krävdes lite väl mycket kraft för att svänga så jag kollade styrservooljan.
Och den var rätt äcklig, grå aktig.

Jahopp tänkte jag och så bytte jag till ny fin ATF-olja i (Tordags). Sög ut den gamla oljan, startade bilen och så kunde jag suga ut ännu mer. Bilen var inte igång länge här då jag inte ville köra servopumpen tom och förstöra den.

Så i med ny olja (fick i ungefär 1Liter) körde vänster och höger max några gånger runt mitt jobb. Allt fungerade perfekt och nu blev det skitlätt att svänga. Jag var nöjd.

Tills idag (Måndag) när jag skulle åka till jobbet igen. Styrningen var helt åt helvete, ännu värre än innan jag bytte oljan.
Jahopp tänkte jag, och bytte olja igen. Denna gång tog jag och lossade slangen under servobehållaren och satte lite lite tryckluft för att på det viset få ut all skräpolja.

Till min förvåning va det inte så mycket skräpolja kvar utan det såg rött och fint ut.

Fyllde ännu en gång i med ny ATF-olja, körde i 8or (max vänster sen max höger) för att lufta ur ordentligt. Kollade oljenivån också den va perfekt.
Men nu fick jag absolut inte samma fina lätta känsla att styra som förra gången.

Så jag undrar, tror ni det är servopumpen som håller på att dö eller tog jag fel olja?

För jag märker om man svänger lite och kör så tycker jag ratten känns lite ojämn, ungefär som det skulle finnas hack åt vänster/höger. Den går inte jämnt.

Nog pladdrat från min sida. Vad tror ni kan vara felet?
Användarvisningsbild
av wissel
Servostyrning
Nivån ska ligga mellan MIN- och
MAX-märkena.
Oljekvalitet: Styrservoolja av typ Pentosin
CHF 11S eller motsvarande.
Kontrollera nivån vid varje service. Byte av
olja behövs inte.
Enligt Instruktionsboken....
av Mace
Vet inte riktigt om jag litar på instruktionsboken. Och ja, visst så länge allt fungerar kan jag väl gå med på det men eftersom min blev trögstyrd med rätt oljenivå så är det ju nånting som va fel.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Mace skrev: Så jag undrar, tror ni det är servopumpen som håller på att dö eller tog jag fel olja?
Det ska inte vara röd ATF olja i din styrservo
Du ska ha den gröna CHF11S oljan
Användarvisningsbild
av Perc
Tycker det är mer regel än undantag att folk tror det ska vara ATF i styrservo. Det var vanligt förr (20-25 år sen) men idag är det ofta CHF11S.

Kollar folk inte upp saker och ting innan dom fyller på någon vätska i sin bil?
av Mace
Jag har nu bytt till CHF11S och visst, det blev lättare att styra men det är fortfarande för trögt.

Tror ni det kan vara servopumpen eller är det något annat som kan strula?
Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej

Varför köper du inte org. Volvo servoolja?

När du står stilla är det lättare att styra?

När du kör blir det en bit höger och vänster lätt och sen skit svårt att styra?
av Mace
Fick ju tipset om CHF11S så jag litade på det. Men om jag måste byta en massa grejer så får jag väl hälla i volvos olja.

Det är "lätt" att styra om man svänger höger/vänster men bara så lite som "5minuter" (om man tänker att ratten är en klocka) För sen blir det trögt som bara den.

Stillastående eller ej, det är tungstyrt.

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]