Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikwt
Blir mer o mer sugen på en STARK bensinare med AWD, dels kör vi max 1400 mil per år sen vi flyttade och sannolikt kommer detta året bara bli 1100-1200 mil. Ofta kortare sträckor på runt 15 min och under milen... Har idag en X3 2,0d 177hk som sannolikt är den bästa bilen jag haft (sagt det om fler iofs...) men gillade min gamla V70II skarpt med...

Har dock kört farsgubbens Outback 3,6R -10 en sväng, och en stark bensinare är ju lite trevligare tycker jag, precis som jag tycker att en klen diesel (som den jag har idag) är betydligt trevligare än en klen bensinare.

Så jag börjar fundera på bilar med lite mer pulver i t.ex. XC70 T6 - ligger en -10a ute med bra utrustning, 4k mil för 255k eller vad det var. XC60 T6 känns också väääldigt prisvärd sett till D5orna... Kollar även på X5 E70 med starkare bensinmotorer men för samma pengar blir det mer mil o är lite rädd för att inte ha maskinskada OM nåt stort rasar samman... Sen har väl Volvo fortfarande förlängd maskinskadegaranti till 15k mil på bilar som är servade hos dom som de ska? =trygga mil ändå....

Så någon som har kalkylerat på detta, jag undrar om det verkligen blir så stor skillnad på en T6/D5 på dessa mil egentligen sett till försäkring, skatt, förbrukning och service - men det stora frågetecknet är ju om man kommer kunna sälja en sån här bil om två år utan en värdeminskning som är grotesk, blir man tvungen att använda bilen som bojsänke? Jag menar utbudet är begränsat och trots ganska vettiga priser på många så ligger dessa kvar... en törstig bensinare är ju inte hetast på marknaden direkt... En bekant bytte sin E60 550iM -08 mot en F10 550 Xdrive -11. Värdetappet på båda bilarna är ju vad en villa i Mora kostar (där man iofs inte vill bo ändå... ;) )

Men vad tror panelen om man gissar kvalificerat på en XC70 eller XC60 T6, även V60 kryper neråt men tror den blir väl lite i längden... (Gillar mest XC70 av dessa samtidigt verkar just den vara minst eftertraktad av alla...)
Användarvisningsbild
av Guligan
XC70 T6 är ingen vanlig bil, vilket är både på gott och ont den dagen du skall byta bort den. Ofta hittar dessa speciella bilar ändå en köpare, så jag tror inte du behöver vara orolig att inte bli av med den. Med din årliga körsträcka så tror jag heller inte kalkylen blir sämre med T6 jfrt med D5.

Priset låter bra, tror jag hittade annonsen. Det jag funderade lite över är varför den hade helt nya däck, de borde knappast behövts bytas till nya sommar- OCH vinterdäck efter endast 4000 mil. Jag hade nog kollat bilens bakgrund noga.
av perhall
Ju äldre bilarna blir, desto mindre attraktivt borde diesel bli, eftersom de ju inte är lönsamma vid korta körsträckor.
Seriöst, en 725tds vs. 728i är ett lätt val... eller en S80 2,9 vs. en 2,5D...
Dessutom finns det alltid (hittills åtminstone) en tredjehandsmarknad med motorintresserade personer som gillar stora bensinmotorer... S80 T6 gen I sjönk som en sten första två åren, sen har den hållit värdet bra!
PH
av Andis
T6 motorn är helt underbar. Köp!!!

Blir nog en Xc70 T6 eller V60 T6 nästa gång jag byter bil.

Blev helt kär i den motorn när jag körde den i Polestar variant för några veckor sen. Visst en diesel är ett klockare val ekonomisk men kör man inte så mycket så spelar det ju inte så stor roll.

Värdeminskningen är det svårt att säga tycker jag. Men som sagt dessa bilar är verkligen sällsynta i Sverige så litet utbud håller dom nog på liknade värde tapp som diesel versionen blir min gissning. För även dieslarna sjunker ju läskigt mycket i värde om man jämför nypriset och vad man får vid försäljning. Som alla bilar.

Kund kategorin på dessa T6 kan nog bli lite mer bil intresserade spekulanter är min gissning så hålla bra skick på den är nog en bra idé om man vill hålla priset kvar. Då bil intresserade köpare brukar granska sina köp noga.

T6 versionerna vad jag förstått är oftast väldigt rikligt utrustade vilket brukar kosta i början men intresset försvinner med tiden bland kunder att betala jätte mycket extra för.

Lycka till med bil köpet.
Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Bosa
Angående maskinskadeförsäkring så är det väl 15000 mil via Volvia förutsatt att man köpt bilen hos en auktoriserad Volvohandlare.
Mao så bör det vara 10000 mil som gäller om man köper bilen privat eller hos en handlare som inte är auktoriserad Volvohandlare, detta för Volvia då.
av perhall
T6-drivlinan håller bra, det gjorde den f ö redan i första S80:n... (fast det var helt andra grejer då)...

Andis har en bra poäng. Om kravet på bilens skick som beg är mycket högt för en Audi eller BMW, mittemellan för en V70 eller passat och ganska lågt för en Mondeo eller Astra så är nog T6 mer som en Audi el BMW...
PH
Användarvisningsbild
av na96gen
Själv letar jag också en T6a med rätt spec, övervintrar (>2år..) i en D5 AWD. Jag har räknat på förbrukning, service, skatt och försäkring.. siat lite om värdeminskning. Kom fram till att det jag förlorar i förbrukning tar jag hem på skatt, service samma. Så det återstår värdeminskningen, den tycker jag också är ganska lika, eller faktiskt lite bättre på T6.
Men jag letar MY10 eller helst MY11 med 315hk och nyare å det finns inte många, däremot D5or dräller det av.

Så köp T6, det tänker jag göra.. 8)
av fredrikwt
Ja vad gäller annonsen så tog jag bara den som ett exempel. Syns även så uppenbart när man tar bilder för att inte visa regnr....

-10 och framåt, höjdes effekten då? den kom ju lite uppdaterat utseende då så det klart det är det som gäller känner jag.
Användarvisningsbild
av MartinS
Slå till, det är en fantastisk motor, vad gör ett par dl extra per mil? Vad det gäller värdeminsknngen tror jag inte du behöver oroa dig om du köper en med 2-3år på nacken, den stora smällen är redan tagen. På MY09 xc60 verkar T6:orna gå en bra bit dyrare än D5:orna nu medans de låg på samma begpris för 2år sedan. D5:orna har med andra ord större tapp mellan år 2 och år 4 än T6:orna.

Den nya motorn kom till my11, men den gamla är faktiakt piggare upp till 5000rpm om du har polestar i båda. Polestar rekomenderas startkt om du köper, det blir riktigt stor skillnad.

Jag är SÅ nöjd att jag gick mot strömmen och köpte en T6:a istället för en tråkig PK oljebrännare.

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Brainy
Bosa skrev:Angående maskinskadeförsäkring så är det väl 15000 mil via Volvia förutsatt att man köpt bilen hos en auktoriserad Volvohandlare.
Mao så bör det vara 10000 mil som gäller om man köper bilen privat eller hos en handlare som inte är auktoriserad Volvohandlare, detta för Volvia då.
Korrekt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

V90 läggs ner.