Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svensson600
Hej alla!
Har någon en uppfattning om vilken som är den mjukaste och tystaste volvobil som finns idag?
Har sjålv en S60 awd 2004 som är lite stötig och väsnas för mycket. Kör med vinterdäck året om.
av llesrof
XC70 är mjukare fjädrad än V70 och S60. Varför kör du med vinterdäck året om? Det verkar ju ju ointelligent eftersom de har riktigt dåligt grepp när det är varmt.
Användarvisningsbild
av CaptainMorgan
Skulle också vilja veta vilken Volvo som är tystast. Kör en V70 -05 idag med Continental 205/55-16, och tycker att det är för mycket vindbrus och däck/vägljud. Annars nöjd med bilen.
Lättast är väl att åka och provköra ett gäng olika modeller, men vilken modell tycker ni går tystast utav V60 vs V70 08-?
Användarvisningsbild
av wissel
Faktorer som påverkar ljud:
Tum på hjul och profilhöjden och bredd på slitbana
Fabrikat på däck
Sommar resp. Allroundskräp däck Kina DingLong osv.
Lufttryck
Hastighet förstås
Laminerade rutor
Typ av asfalt värst Nynäsväg. Sthlm = Groov
Tyst asflat provsträcka Hallunda Sthlm.
Ta ner App från Arbetarskyddstyrelsen o Mät buller o kolla Transportstyrelsen på din bil o jämför...
Min Xc90 låter mera än min tidugare V70N !
På min nuvarande XC sitter det allroundskräp på 225X 70 och 16 tum,
Vinterdäcken på 235 X 65 och 17 tum med DUBB Nordfrost 5 = Tystare....
Komplicerad fråga med andra ord.... :???:
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Min traktor på styltor är super tyst och fin, jag hade ett litet pysande/vinande ljud, i höga hastigheter, från dörren förut, men det är fixat nu.
Användarvisningsbild
av Perc
Däckval kan göra ofantligt stor skillnad. Min Skoda är känslig för just däckbuller och jag gjorde nog det sämsta valet jag nånsin gjort när jag valde dubbat (Hakka 7) till den då jag köpte den. Handlarens demobil hade nämligen dubbfria Hakka R så jag fick aldrig chans att provköra bilen med Hakka 7:or på. Nästa gång blir det Hakka R2.

Sen skiljer det från dubbat till dubbat också. Åkte ner till Helsingfors, en ca fem timmar lång resa på nästan uteslutande bar blöt asfalt. Bilen, en V50 DRIVe med nåt år på nacken, var helt okänd för mig och jag trodde att det satt dubbfritt på den. Blev rejält förvånad då jag tittade efter och det var fräscha dubbade Continental på den.
av svensson600
Iva Maasing (känd motorjournalist) rekommenderade 195/65-15 på sina bilar men vad gör man. min bil är godkänd för 225/45(!!!) -17. Sådana ger dålig väghållning, stötighet, spårighet och oväsen. Varför, varför ritar man inte på ett tjockare däck och mindre fälgar. det är mig en stor gåta. Dessutom är hjulen med sina stora groteska aluminiumfälgar med tunna gummiband är rent fula.
Användarvisningsbild
av Perc
Hade själv en V70 2.5T från 2004, den hade 17" original. Jag är absolut inget fan av stora fälgar men tyckte att 17" satt fint på den, rent utseendemässigt. Den var dock vidrig att köra. Man ska fan inte behöva sitta och tvinga bilen att gå rakt bara för att vägen inte är slät som ett biljardbord.

Nu har jag 195/65-15. Det ser ut som skottkärrshjul, men jag har i varje fall vettig väghållning. :lol:
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Perc skrev:Hade själv en V70 2.5T från 2004, den hade 17" original. Jag är absolut inget fan av stora fälgar men tyckte att 17" satt fint på den, rent utseendemässigt. Den var dock vidrig att köra. Man ska fan inte behöva sitta och tvinga bilen att gå rakt bara för att vägen inte är slät som ett biljardbord.

Nu har jag 195/65-15. Det ser ut som skottkärrshjul, men jag har i varje fall vettig väghållning. :lol:

Vad är det för kul att köra om man inte måste jobba och burka lite i kurvorna?? (och på rakorna för all del) :D
Näe, det ska kännas som om man kör 4:de special sträckan av Svenska rallyt, fastän man kör rakt fram på 70 väg. :D :D

Själv har jag 215-65 16 , sprillans nya Nokian V, och dom funkar som indian-mockasiner på bilen, den bara svischar fram ljudlöst. :-)-)
av llesrof
Förväxla inte spårkänslighet och väghållning.

Restvärde? Ja det beror väl på […]

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]