Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har upptäckt att när jag står stillastående och skall till o åka iväg, börjar släppa upp kopplingen, så blir det ett litet ryck, eller hugg, sen börjar bilen rulla. Detta händer bara från stillastående, aldrig mellan andra växlar då bilen rullar.
Det verkar dessutom som det bara sker några gånger tills bilen blivit varmkörd. Vad kan detta vara tro?
Senast redigerad av 1 Jackson75, redigerad totalt 0 gånger.
Borde inte spela ngn roll om bilen är varmkörd eller inte om motorfästen är problemet?
Användarvisningsbild
av Perc
Det kan ju vara så att kopplingens egenskaper förändras då bilen blir varmkörd.

Skåpbilen på jobbet (Renault Trafic 2011) hugger lite i kopplingen då man kör den första gången på morgonen. När man väl kört den varm funkar kopplingen perfekt tills den står över natten och får kallna ordentligt igen.

Jag skulle iallafall kolla motorfästena och byta dem oavsett om dom är trasiga. Det skadar ju inte.
Perc skrev:Det kan ju vara så att kopplingens egenskaper förändras då bilen blir varmkörd.

Skåpbilen på jobbet (Renault Trafic 2011) hugger lite i kopplingen då man kör den första gången på morgonen. När man väl kört den varm funkar kopplingen perfekt tills den står över natten och får kallna ordentligt igen.

Jag skulle iallafall kolla motorfästena och byta dem oavsett om dom är trasiga. Det skadar ju inte.
Absolut, ska titta över motorfästen. Tack!
Kan vara så att ditt urtrampningslager börjar ge med sig.
Även om det inte tjuter om det så kan det vara så. Råkat ut för det själv.
Har det alltid varit så eller har du gjort nån förändring med bilen?
Inga förändringar gjorda. Har blivit så för ett par månader sen. När varm så finns inte problemet alls.
Idag upptäckte jag att det hade läckt ut olja som ser ut att vara hydraulolja i området runt kopplingen på undersidan bilen. Undre motorfästet var blött så jag misstänker att detta har att göra med mina ryck som uppkommit när bilen börjar köras från stillastående. Kan det vara så att kopplings cylindern läcker olja så lamellen blir blöt och tappar greppet? När bilen varmkörts försvinner problemet som då skulle kunna bero på att oljan slitits bort? :shock:
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]