...

Moderator: Moderatorer

Min första bot kom idag och man blev ju lite skraj. I Hultsfred finns det en korsning med stopplikt. Problemet är att man måste stå med däcken lite framför linjen för att kunna se trafiken ifrån vänster för en stor buske skymmer. På Högersida är det ett hus som skymmer sikten så man har svårt att se cyklisterna. Jag stannade lite framför linjen. Stod stilla och sedan körde blev inkallad. Trodde det var en vanlig nykterhetskontroll.
Polisen berättade att jag inte stannat som man ska. Erkände för det spelar ju ingen roll. Läste sedan lite om att man kan bli av med kortet i upp till 2 månader. Jag åkte dit för den mildare formen av brott mot stopplikt. 1000 spänn i böter (var på 50-väg).
Hur lång tid tar det innan man får reda på om man får behålla kortet?
Hade du frågat polisen direkt på plats om du kommer att bli av med kortet så hade du förmodligen fått svar.
Annars ringer du transportstyrelsen och frågar,det är dom som gör beslutet om ev återkallelse av körkort.

Men kollar man runt lite så verkar dom flesta få böter för denna grej.
dieselmagnus skrev:Frågade men han trodde inte det för jag körde ju inte rätt ut och det vsr inte trafikfarligt. Var den mildaste graden sa han. Fick böteskort på 1000 som jag betalat.
Då ska det nog vara mkt till att det ryker,hade det däremot varit väl-trafikerat och man bara kör
rakt ut så kan man nog räkna med att förlora kortet.
Detta gör polisen bara för att dom kan och inte för att det är rätt.
Det ser bra ut att köra varannat trafikbrott då det är nära 100% uppklarning på dessa så att antalet lösta brott ökar i deras statistik.

Vi föreställer oss att du skall köra upp för Trafikverket i Farsta i Stockholm.
Väljer du att köra upp vid tiden för rusningstrafik så kommer du att få köra utanför stan och då har dom några fina "fällor" som dom kommer låta dig prövas vid.

Ett av dessa är en stoppskylt med en linje som är målad i en uppförsbacke och dessutom långt bak.
Ställer du dig med hjulen bakom denna linje så ser du inte trafiken ordentligt.
Alla som läst körkortsboken och gått i körskola har ju lärt sig att man MÅSTE stanna bakom linjen.

Problemet är nu att du blir kuggad om du stannar bakom linjen eftersom du inte kunde se trafiken och därmed inte göra den bedömningen om det var säkert att köra ut även om du stannar och kryper vidare.

Den linjen kostade mig en andra uppkörning...
Vad är det som hindrar en från att anpassa sig till situationen genom att stanna bakom linjen och sedan köra fram och stanna igen och kolla runt det som skymmer sikten?
llesrof skrev:Vad är det som hindrar en från att anpassa sig till situationen genom att stanna bakom linjen och sedan köra fram och stanna igen och kolla runt det som skymmer sikten?
Det var så polisen sa att jag skulle göra. Det har gått en vecka nu och jag har inte hört något ifrån Transportstyrelsens jurister. Det jag tycker är konstigt är att man betalar böter och sedan får se om körkortet dras.
DennisCA's Volvo 850 -97

Var är "gillaknappen"? :) Snyggt!

Smäller höger fram

Tre gånger senaste månaden har det sm&[…]

Volvo gör varken växellådan eller […]

Bränslefilter saknas 2,4i

Hej Jag har konstaterat att bilen inte har brä[…]