Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Minns inte exakt hur turerna gick exakt men jag hade ju en Bahco dragare först som inte dög och sedan köpte jag Scorpiodragaren ett par veckor efteråt. Tror faktiskt jag bytte däck manuellt därimellan :evil:
av Lövet
MartinS skrev:Hur har det gått med scorpionen andreas?

Har du hunnit använda den något? Vad har du för kompressor till den?

/Martin
Nu är däcken bytta men jag vet inte vilket test det var av dragaren egentligen. Det var jag själv som monterade på vinterdäcken och jag använder momentnyckel. Den riktiga utmaningen blir när jag köpt nån gammal tjänstebilsdroska där nån däckfirma dragit åt ordentligt med mutterknack.

Positivt är att dragaren är skön att använda, enkelt att byta moment och riktning.

Nackdelar är en urusel instruktionsbok som exempelvis inte anger moment för de olika lägena. Har har vänster 1-2 + höger 1+2+3. Hade ju varit kul att veta om det är 50nm i lägsta läget eller 500nm liksom :evil:
Användarvisningsbild
av Perc
För övrigt finns det ju specialgjorda mutterdragare för däckbyte. Fullt moment åt vänster, perfekt moment åt höger. :)
av Andis
Har även sett speciella förlängare som har inbyggt Nm i sig som däck firmor använder för att få rätt moment med muterdragaren på full styrka när dom drar åt.

Får man ha några olika och byta imellan om man vill ha olika Nm då dom jag sett bara haft ett fast moment som dom dragit till.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Rådlös
Det finns olika momentstavar för olika åtdragningsmoment.
Det här exemplet är en dyr, mycket dyr sats med momentstavar: http://www.ssbilbehor.se/kamasa-tools-m ... ricerunner
Det är möjligt at det är "lite extra" kvalitet på denna Kamasa-satsen? Det finns annars Kinatillverkade, Hexa är ett fabrikat jag kommer på, till ett pris av ungefär 100 kr styck. Dom stora bilprylvaruhusen säljer.
En fördel med momentstavar är att dom är färgkodade. Alltså en viss färg för ett visst moment. Frågan är bara om det är samma färgkod för alla tillverkare?
:shock:
Sedan är det väl också en fråga om man behöver alla stavar i en sats. För dom flesta är det väl bara aktuellt med hjulmutterdragning? Jag har en gul Hexa på 110 Nm.
av Tommty
om du har en gul på 110 så stämmer den ju inte ens med listan vilket gör att tilverkare till iallafall inte följer denna "tabell"

Dock så har jag sett en hel del andra som följer dessa t.ex clas i sjön har 3st med samma färgkoder.
av Rådlös
Nej, jag såg också att Kamasa och Hexa inte har samma färgkod. :|
Färgkoden kanske bara är användbar om man har en hel sats med alla sju stavarna. D.v.s man plockar till sig den staven/färgen som man vet hör till hjulbyte.
Ni andra som har momentstavar, har ni något tredje fabrikat? Vilken färgkod är det i så fall?
(Min är köpt på Jula)
av zupermac
Jag ska lossa på vevaxelbulten och behöver köpa en picka. Jag antar att det kommer att krävas många nm för att få bort den, och jag kommer i fortsättningen använda den när jag byter hjul och lite annat smådrag. Någon som rekommenderar Biltemas eller bör det vara bättre kvalitet?
av Lövet
Mitt enda råd är att inte titta på de mindre maskinerna. 300-400nm räcker inte.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 18
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]