Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Persalls
Hej!

Min V70 2,4 T -01´a sa i dag när jag satte nyckeln i låset och vred om att "startspärren var aktiverad". Naturligvis startade inte bilen utan jag låste och låste upp igen två gånger innan allt var som vanligt igen. Efter det har den funkat och jag undrar mest om det är början på något och om det är ett känt fel ?. Inte kul om det händer igen och det inte är lika smidig fix som denna gången.

/Mvh Per
Användarvisningsbild
av henka35
Byt batteri i nyckeln
av Frigge
henka35 skrev:Byt batteri i nyckeln
Batteri i Nyckeln ?
Posta bilder på det är du snäll :wink:

Kan vara nyckelfel eller fel på antennringen som läser av nyckelns kod.
Ha med dig reservnyckeln ett tag och testa med den OM det kommer tillbaka. På det sättet kan man utesluta ett eventuellt nyckelfel och koncentrera sig på bilen istället.
Användarvisningsbild
av CarMan
henka35 skrev:Byt batteri i nyckeln
schyst tips :lol:
av Persalls
hej & tack för snabb respons!

Enkla tips är ju bra, verkar bara lite märkligt att låsen poppar upp som de skall om batteriet skulle börja ge sig men som sagt....bara att byta så är ju det ur världen i alla fall !

/Mvh Per
av Hellrider
Persalls skrev:hej & tack för snabb respons!

Enkla tips är ju bra, verkar bara lite märkligt att låsen poppar upp som de skall om batteriet skulle börja ge sig men som sagt....bara att byta så är ju det ur världen i alla fall !

/Mvh Per
Dom är bara ironiska,fjärrdelen som batteriet sitter i har inget med startspärren att göra
Användarvisningsbild
av CarMan
Persalls skrev:hej & tack för snabb respons!

/Mvh Per
oj förlåt om du inte förstod, inte så lätt.
fyckeln har ingen batteri, den fyngerar utan batteri.

har man flera bilnycklar på samma nyckel knippa kan bilen ha svårt att ut tyda vilken nyckel som är i låset. annars kan det vara ren otur att can med delandet inte hunnit fram i tid & då blir koden för gammal för att få andvända
av Persalls
ok, tack för förtydligandet ! förstår varför någon ville ha foto men inte lätt att fatta ironin då detta faktiskt är första Volvon trots ett 70-tal bilar på samvetet !. Har dock inte haft så många nyare bilar innan så can-bus är nytt för mig och inget jag bråkat med. Startspärren är alltså ett chip i nyckeln och har inget med själva manövern på fjärren, eller ? har bara en nyckel i knippan så jag får väl hoppas på tillfälligheten :-)

/Mvh Per
Användarvisningsbild
av CarMan
Persalls skrev:ok, tack för förtydligandet ! förstår varför någon ville ha foto men inte lätt att fatta ironin då detta faktiskt är första Volvon trots ett 70-tal bilar på samvetet !. Har dock inte haft så många nyare bilar innan så can-bus är nytt för mig och inget jag bråkat med. Startspärren är alltså ett chip i nyckeln och har inget med själva manövern på fjärren, eller ? har bara en nyckel i knippan så jag får väl hoppas på tillfälligheten :-)

/Mvh Per
ja du har fattat rätt.

du får väll köra på den gamla hederliga En gång = ingen gång :wink:

händer det igen så bör du defnetivt göra en felsökning, men vill ju inte ha en bil man inte kan lita på.

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]