Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alfons666
Hej,

Jag har en volvo v40 -98 1.8I.

För cirka två veckor sedan had ejag problemmed att bilen började koka...detta då jag stod i bilköer eftersom motorn inte fick kylning av fartvinden.
Fick hem bilen efter många om och men, den tappade helt kraften å gjorde ca 30 km/h på 3an men 3500 varv.

Därfter fick den stå hemma ett par dagar å sen körde jag den fram å till baka till jobbet (6 mil) två dagar utan problem eftersom det hela tiden gick med lite fart...tredje dan blev det köer å samma problem hände igen...motortempen steg i taket, bilen gick otroligt dåligt, å jag fick parkera bilen ett dygn.

Dan efter när jag jag skulle köra hem bilen igen gick den åter bra, alltså med normal drivkraft å motortemp, MEN jag kunde inte få i backen, 1an eller tvåan!!! alla andra växlar gick i som smort!

Någon som vet va detta problem kan bero på? i första hand det med växlarna men kanske även tips på motorproblemet även fast jag där tror att det är fläkten som är trasig på nått vänster eftersom den övehettas utan kylning från luftdraget.
Användarvisningsbild
av V40sport
Det är ju inte så att saker och ting lagar sig själv bara de får stå ett par dagar...
Du har minst två fel på bilen. Växellådsbekymren har inget med tempen att göra. Mest en slump att de uppstått nu. Möjligen bara fel på bussningarna i länkaget från växelspak till växellåda.

Att tempen går i topp beror eventuellt på ett fel på termostaten, eller att din huvuddator fått fnatt och tolkar sina indata fel.

Men som sagt: Inget går över av sig själv. Bara att bita i det sura äpplet och låta felsöka på verkstad.
av alfons666
nej självklart försvinner dom inte för att bilen står ett par dagar men den höga motortemperaturen gör det.

jag är rätt okunnig på bilar så..om displayen visar hög motortemp kan det ändå vara fel på termostaten? va gör den?
reglerar den när fläkten ska gå igång å har inget med det som visas på displayen i bilen att göra?
Användarvisningsbild
av V40sport
Motorn i din bil är optimerad för att arbeta vid en viss temperatur. Termostaten hindrar kylvätskan från att cirkulera genom kylaren innan arbetstemperatur uppnåtts. Därmed påskyndas motorns uppvärmning. Intill termostaten sitter en liten termogivare. Denna sänder information om aktuell temp till fordonets dator, som sedan tolkar dessa data och justerar luft/bränsleblandning till motorn. Datorn gör inte bara det. Den ser dessutom till att elfläkten startar och sänker motortempen vid te x. kökörning.

Om man plockar bort termostaten så rusar kylvattnet runt i systemet utan att arbetstemp uppnås. Därmed kokar INTE kylvattnet av en termostat som aldrig stänger. Den termostat som aldrig öppnar kan naturligtvis ställa till det.

Om termogivaren intill termostaten felar så får datorn fel förutsättningar att styra och ställa. (enkelt uttryckt) Sen är det ju frågan om din motor egentligen kokar eller om det bara är kontrollsystemet som uppger att motorn kokar. Alltså: Gick verkligen motorns temperatur upp eller visade displayen att tempen gick upp? Ångade det och rykte ur motorrummet?

Jag tycker att du ska kosta på en felsökning på verkstad. Bara då kan du få reda på vad som är felet. När det handlar om växellådan så borde det enkelt gå att lokalisera problemet om bilen hissas upp på billyft och nån får rycka i växlarna samtidigt som nån annan lyser och kollar hur allt ser ut underifrån.
av alfons666
tack för det detaljerade svaret!

att motorn koka är jag säker på då det både luktade och rök från motor rummet, även in i kupen.

finns det nått enkelt sätt att kolla om det är tex elfläkten det är fel på? hört nått om att koppla in den till extern batteri eller liknade? eller direkt till bilens?

Går bilen bra? För mig och många […]

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]