Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte ikväll skivor och belägg fram på min V70-06. Arbetet gick misstänkt smidigt, skivorna lossnade med lätthet och kolvarna gick att pressa tillbaka med handstyrka (fick ta i ordenligt dock) innan de nya beläggen lades på plats. Monterade ihop allt utan problem. Hoppade upp i förarstolen för att pumpa upp trycket vilket kändes bra. Slog på tändningen och då kände jag direkt att pedalen kändes för "soft". Fick helt enkelt inte upp något vettigt tryck när servopumpen användes.... Pedalen sjönk sakta, konstant nästan helt i botten. Tänkte direkt luft i systemet, men varför? Jag noterade på vänster fram ett bubblande ljud när jag pressade tillbaka kolven, kanske kunde vara det på något sätt?

Tog en liten provtur med den bromsverkan jag dock hade och gjorde en del hårda inbromsningar. Fick upp ordentlig värme i de båda nya skivorna i fram så grejerna verkar ju röra på sig.

Nivån i behållaren tyder inte på läckage (externt). Symptomen med en konstant sjunkande pedal verkar ju vara detsamma som kass huvudbromscylinder, men varför skulle den gå i samband med byte av skivor/belägg? Har avluftat (alla ok) som en dåre ikväll mha grannen, inget synbar luft kom ut.

Läste något på ett amerikanskt forum att om kolvarna pressades för långt in kunde man få symptom som liknade läckande huvudbromscylinder, kan jag ha lyckats med detta? Men i sådant fall, vad beror detta på?

För mig tyder det mesta på luft i systemet som bara kan komprimeras mha servopumpen (motor/tändningen igång). Med avstängd tändning går det att pumpa upp skapligt tryck...

Jag behöver hjälp här, helt lost!
Om du har rostig vändkant i huvudcylindern och trycker ner bromspedalen då du skulle få ut bromsklossarna så kan du ha passerat denna vändkant och rivit sönder tätningen i huvudbromscylinderns kolv. Då kan du få ett internt läckage och då reagerar den som du beskriver. Rekommenderat är att endast göra korta pumpningar för att få ut bromsklossarna om man har en äldre bil och där inte bromsvätskan är bytt minst vartannat år.
Problemet löst. Hade lyckats montera fjädertråden som håller oket rätt positionerat relativt hållaren felaktigt. Detta förhindrade oket att ställa in sig korrekt mot skivan vilket resulterade i detta svampiga beteende. Hjärnsläpp från min sida, men tack för svaret jag fick och hoppas denna post kan hjälpa något annat klantarsle :wink:

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg