Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tozzy
Hej, Jag har ett väldigt högt pys/väsande ljud vid gaspådrag men bara vid lätt gaspådrag. om jag smyger på gasen eller trycker på ordentligt låter det normalt. Verkar vara precis innan turbons wastegate(?) ventil stänger för att ladda fullt som det väser, för när den väser som mest så försvinner ljudet om jag trampar på så turbon börjar ladda ordentligt.

Någon som vet vad det kan vara?
Det är först nu när det är köra-med-fönstret-nere väder som jag märkt hur högt det låter utanför bilen.
Det låter inget när man står still och gasar och det är svårt att hänga i motorrummet och lyssna när man kör :wink:

Med vänlig hälsning /Thomas
Användarvisningsbild
av hollan
inte helt ovanligt att intercooler röret som går under motorn spricker och då får du detta ljudet
av Tozzy
hollan skrev:inte helt ovanligt att intercooler röret som går under motorn spricker och då får du detta ljudet
Tack för svaret :)
Har försökt få loss det röret för att kolla men det var för trångt för att få bort det från bilen, så jag använde en spegel för att se runt det och det såg helt ut. Fick en ide att koppla tryckluft till insugsslangen efter LMM'en och se om man kan känna något läckage någonstans. Frågan är väl om luften kommer förbi turbon ordentligt så man kan kolla rören mellan turbon och insugsröret..
Användarvisningsbild
av Perra83
Inga problem att lossa det röret. Gjorde det på min S60 D5 Classic. Det puffade till rätt bra när röret lossnade från turbon. Endast en orange packning fick ja byta då röret var okej.
av Tozzy
Perra83 skrev:Inga problem att lossa det röret. Gjorde det på min S60 D5 Classic. Det puffade till rätt bra när röret lossnade från turbon. Endast en orange packning fick ja byta då röret var okej.
Ser nog annorlunda ut på XC90 tyvärr... Det är ett plaströr utan packningar, som går under motorn, med slangar i båda ändarna. Röret sitter jätte tajt i framkant mellan motor och balken så jag lyckades inte lirka ut den men fick ner den så pass att jag kunde få in en spegel ovanpå så jag såg om det skulle vart nån spricka eller liknande.

Fast det är ju sak samma vad bilen kostar nu […]

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]