...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jag anade väl att du typ menade nått sånt.. det stör mig också. Som mycket i trafiken så beror det ju på tillfället..

Jag körde om på insidan/högersidan igår.. men det berodde då på att jag först faktiskt låg i högerkörfältet.. blev omkörd av ett par bilar, där den som låg främst sen saktade in och plötsligt började köra 10-15km/h saktare.. då jag låg kvar i högerkörfältet gled jag om dom bilar som precis kört om mig... för att sen lägga mig framför dem då det blev tätare trafik längre fram och vänsterkörfältet rullade snabbare.

Vet inte om det irriterade någon.. men han som saktade in hade inte behövt göra det, och jag vet inte om man ska räkna det som en riktig omkörning till höger heller då jag ju inte bytte varken fil eller fart. :)
Ett störande fenomen som jag upplever blir vanligare är att folk kör ut framför en när man befinner sig under omkörning. Jag upplever det i princip dagligen. Scenariot är följande: det är tvåfiligt och en massa bilar i höger körfält. Jag blinkar vänster och går ut i stigningsfältet/omkörningsfältet och påbörjar omkörning av kön som ligger och puttrar i knappt 90 på 100-sträckan. Då är det säkert som amen i kyrkan att någon gravt retarderad slubbas strax framför mig i kön blinkar vänster och kör ut framför mig så att jag får lätta på gasen eller bromsa och sakta ned min omkörning De har ju sällan eller aldrig vett att gasa på ordentligt. J-vla idiotbeteende. Får man inte längre lära sig på körskolan att vänta till omkörande bil passerat?
Användarvisningsbild
av SA4AQS
llesrof: lyx att dom blinkar ut hos dig, brukar se att dom inte ens tittar över axeln innan dem bara svänger ut.

Och de som inte flyttar sig till höger när man vill köra om på motorväg fattar inget ens när man blinkar med helljus halvt ute i vänster vägren att man kan köra 109km/h på 110väg i den högra filen också och då blir det en sån där tok omkörning till höger och sen snabbt till vänster då brukar dom fatta, samma sak att det måste bromsas i nedförsbackar helt idiotiskt.
Eller när det är tex vägarbete och två filer går ihop till ett körfält och det är en lång kö i det vänstra fältet då kommer det någon idiot och och kör om kön hela vägen till skylten som blockerar vägen och tränger sig in.
av rid54
Om man kör 101 km/h på en 110-väg och ska köra om en som kör 87, så gör man ju det enligt konstens alla regler, ser sig för och blinkar etc. Emellertid kommer det ofta någon optimist i 143 km/h bakifrån och hinner upp en innan omkörningen är genomförd. Dessa typer har tydligen ingen framföhållning, utan eldar på tills man tror att de ska besöka ens bakände och blinkar med alla ljus. Med så höga farter är det ibland inte ens möjligt att förutsätta att man ska bli upphunnen, för man ser dem inte när man påbörjar omkörningen. Jag undrar ofta vad de vill att man ska göra... Bromsa och avbryta, kanske? Mitt i nyllet på dem? Även de som kör fort (vilket ju är en personlig smaksak inom vissa gränser) måste väl planera sin körning och ta hänsyn. Den skyltade hastigheten är inte tvingande lägsta fart, utan något annat...
SA4AQS skrev:llesrof: lyx att dom blinkar ut hos dig, brukar se att dom inte ens tittar över axeln innan dem bara svänger ut.

Och de som inte flyttar sig till höger när man vill köra om på motorväg fattar inget ens när man blinkar med helljus halvt ute i vänster vägren att man kan köra 109km/h på 110väg i den högra filen också och då blir det en sån där tok omkörning till höger och sen snabbt till vänster då brukar dom fatta, samma sak att det måste bromsas i nedförsbackar helt idiotiskt.
Eller när det är tex vägarbete och två filer går ihop till ett körfält och det är en lång kö i det vänstra fältet då kommer det någon idiot och och kör om kön hela vägen till skylten som blockerar vägen och tränger sig in.
Behöver inte vara så att någon bromsar bara för att du ser bromsljus, tex Mercedes har så att när man motorbromsar över ett visst moment så lyser bromsljuset.

Sen när det gäller detta med vägarbetet så är det konstaterat att det är smartare med köer i båda filerna än i bara en, så där skulle jag vilja säga att majoriteten gör fel. Bättre med två halvlånga köer och blixtlåsprincipen längst fram mellan dom.
Det där är oerhört irriterande, med personer på motorvägen som inte kan hantera omkörningar. Nästan mest idiotiskt är den långtradare som får för sig att köra om en kollega som kör 3 km/h långsammare och ger sig ut i vänsterfilen i cirka 90 km/h trots att det är tät trafik i högerfilen. Medalj skulle den idioten ha som dessutom utför nämnda manöver i uppförsbacke.

Visst, människor som kommer i 140 bakifrån och blinkar med alla ljus som finns är jobbiga. Men lika jobbiga är alla idioter som ligger kvar i vänsterfilen. Tänk er en lastbil och så en lucka på några hundra meter till nästa lastbil. Om man då kör 100 jämnt på 110 sträcka och har en bil bakom sig som uppenbart kör fortare så tycker jag allt att det tillhör rent folkvett att gå in i luckan mellan lastbilarna och släppa förbi trafiken. Men ibland kan det ligga idioter och vela på det viset i flera kilometer. Lucka efter lucka i högerfilen passeras, men det verkar som att personen ifråga har givit sig dän på att ingen skall köra fortare än 100 km/h.

Och visst, man blir oerhört förbannad när någon går ut och påbörjar omkörning mitt framför så man får ställa sig på bromsen. Förvånande ofta sker det även om jag inte har en bil bakom mig. Dör man av att vänta med omkörningen ett par sekunder? Ibland tror jag dessa bilister bara är ute efter att djävlas.
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Variosboy skrev:
Spoiler »
Behöver inte vara så att någon bromsar bara för att du ser bromsljus, tex Mercedes har så att när man motorbromsar över ett visst moment så lyser bromsljuset.

Sen när det gäller detta med vägarbetet så är det konstaterat att det är smartare med köer i båda filerna än i bara en, så där skulle jag vilja säga att majoriteten gör fel. Bättre med två halvlånga köer och blixtlåsprincipen längst fram mellan dom.
Jo dom bromsar verkligen...

Kanske det, men då får ju blåljus svårt att skynda sig fram om det skulle behövas.
Användarvisningsbild
av joel80
Eh.. om det kommer blåljus får man väl flytta på sig. Att inte använda alla filerna för att blåljus ska kunna komma fram då det behövs känns lite överdrivet och ineffektivt. :)

Jag håller med Variosboy här.. om fler använde båda filerna skulle det bli mer "rättvist". Som det är nu har man att välja på den långa kör där man blir omkörd av många som hamnar före en i kön eller den korta kön där man själv kör om andra som valt den långa kön. Ingen av filerna är fel att ta, men man ska inte bli sur på de som väljer den kortare kön.. valet är fritt.

Missuppfatta mig inte och tro att jag tycker att man ska välja filer som svänger av åt andra håll och sen tränga sig in i den filen bredvid precis innan vägen delas.. Jag menar bara där två (eller fler) filer går ihop till en.
Helt rätt, detta med en eller två köer har bekymrat mig länge. Man känner sig som en skurk när man glider förbi femton väntande tålmodiga bilar.
Men man borde inte behöva det, om folk bara nyttjade båda fälten växelvis.
Lagom störande att så många mc förare kör med helljuset på. Själv tycker jag inte att de syns bättre (såvida man inte har ett mycket dåligt lysande halvljus) utan snarare blir det bara svårare att bestämma avståndet till mc föraren. Sen
blir man dessutom bländad på kuppen. De gula västarna som många mc förare har idag är toppen eller färgglada hjälmar eller säkerhetsställ.
  • 1
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 552
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]