- tor 13 jun 2013, 21:18
Löjligt att ens höra att man vill "banta" AWD systemet för att få ned förbrukningen. Banta alla elektronik junk i bilarna istället !!
Jupp, ett test som klar gör saken helt och hållet ... Ingen skillnad på Gen 4 vs Gen 5 .... :roll:
När jag startar stilla ståendes på grusväg och startar så lämna alla 4 hjulen märken i grusvägen omgående. När jag kör om på vintern så märker jag inte av mittsträngen. Jag har kraft och fart under hela omkörningen tack vare Gen 4.
perhall skrev:Vore intressant att få veta om Volvo sparar några pengar på detta i slutändan (bortsett från imageförlusten).Självklart sparar/tjänar Volvo in pengar på Gen5. Problemet ligger inte hos Haldex utan det är Volvo som efterfrågar ett system. Ett billigare system. Volvo säljer bilarna till "samma" pris med ett billigare system.
Min kollega byter just sin MY11 XC70 D3 AWD man mot en MY14 D4 (dvs 163 hk båda), EU-mix i MY11 är 6,5 men i MY14 5,3.
GIvetvis kommer det inte att skilja så mycket i slutändan.
Men jag funderar på om Gen 5 på något sätt har bidragit till lägre EU-mix. Sånt är ju viktigt nuförtiden.
PH
Löjligt att ens höra att man vill "banta" AWD systemet för att få ned förbrukningen. Banta alla elektronik junk i bilarna istället !!
perhall skrev:Nu kan jag tänka mig att denna redan är länkad men man kan väl inte söka i denna 58 sidor långa tråd...
http://www.teknikensvarld.se/2013/06/10 ... -haldex-4/
Kul att B20 fått fart på motorjournalisterna.
PH
Jupp, ett test som klar gör saken helt och hållet ... Ingen skillnad på Gen 4 vs Gen 5 .... :roll:
När jag startar stilla ståendes på grusväg och startar så lämna alla 4 hjulen märken i grusvägen omgående. När jag kör om på vintern så märker jag inte av mittsträngen. Jag har kraft och fart under hela omkörningen tack vare Gen 4.