Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrippa1
Hej. Har en S80 -99. Manuell.
När jag växlat och gasar på så rör sig växelspaken. Släpper jag gasen och har handen på växelspaken åker den tillbaka igen.
Känns på tredje och fjärde växeln. Ungefär 1 centimeter. Är det någon som kan säga om detta är normalt? Kan tillägga att det klonkar i framvagnen när jag gasar eller släpper gasen. Kanske motorkudde? Har bytt övre och nedre motorfäste utan resultat.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Hejsan hej,

Jag vet inte säkert, men klart är ju att något som i vanliga fall håller fast motorns position i förhållande till växellådan är slitet eller trasigt.
Har du någon som du kan be varva motorn medan du är under och tittar? (helst då upplyft så att inga hjul tar i marken och du kan gå igenom växlarna)
av chrippa1
Hej. Tyvärr har jag ingen möjlighet att lyfta bilen och krypa under. Men du tror alltså att det är något fäste då? Och inte inuti motorn eller växellådan som påverkar. Jag har ju vibrationer i kaross,kopplingspedal och gaspedal. Så jag misstänkte en motorkudde. Men vet i såfall inte vilken. Den motorkudde som sitter på högra sidan under kamaxelremmen ser visuellt bra ut. Har läst om att det är vanligast.

Fast det är ju sak samma vad bilen kostar nu […]

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]