Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Jodå, jag förstår ju varför det ser ut som det gör. Var mer en personlig tanke, för jag gillar manuell.
av perhall
För varje år som går försvinner manuell option. För 15-20 år sen tog Merca bort det på 3-literssexor, nu har BMW tagit bort det ganska nyligen på 330d, 335d/535d har aldrig funnits manuell. Audi 3,0 TDI/TFSI finns ej längre med manuell (jo TDI men då bara FWD), 2,8FSI inte längre sen några månader etc./PH
av Qualia
Efter automat kommer jag aldrig att återvända till manuell igen..
Automat och ACC, mer begär jag inte..
Alla har olika personliga smaker ...
av Exquattro
Jag tror inte det spelar någon roll hur nära Volvo kommer de tyska vagnarna i prestanda o väghållning m.m. Det kan imponera på oss som är svenska, läser tester och är insatta i ämnet , men när det gäller hur en exklusiv bil ska slå så är imagen allt för viktig. Jag tror aldrig, eller åtminstone inte inom överskådlig framtid, att Volvo skulle kunna bygga upp imagen som tyskarna har gjort under många år. Volvo är en udda fågel i stort sett i alla andra länder utom Sverige så man slår konstant ifrån underläge. I Tyskland ser man Volvo som en bra och säker bil men nästan ingen köper den, i USA i första hand till frun som andrabil osv. Jag tror därför inte heller att Polestarvolvon kommer att spä på imagen för Volvo och få samma betydelse som Audi o BMW har med sina sportmodeller. BMW o Audi förknippas med sport men det gör inte Volvo. Så, rattpaddlar eller ej, jag tror tyvärr inte bilen kommer att betyda allt för mycket.(kanske likt T-gul) Sen må den vara hur grym som helst men jag tycker Volvo ska slåss med andra bilar o egenskaper än sporttyskarnas! Vilka vet jag dock inte riktigt, kanske är just det Volvos problem på marknaden?.
av KarlE
Exquattro skrev:Jag tror inte det spelar någon roll hur nära Volvo kommer de tyska vagnarna i prestanda o väghållning m.m. Det kan imponera på oss som är svenska, läser tester och är insatta i ämnet , men när det gäller hur en exklusiv bil ska slå så är imagen allt för viktig. Jag tror aldrig, eller åtminstone inte inom överskådlig framtid, att Volvo skulle kunna bygga upp imagen som tyskarna har gjort under många år. Volvo är en udda fågel i stort sett i alla andra länder utom Sverige så man slår konstant ifrån underläge. I Tyskland ser man Volvo som en bra och säker bil men nästan ingen köper den, i USA i första hand till frun som andrabil osv. Jag tror därför inte heller att Polestarvolvon kommer att spä på imagen för Volvo och få samma betydelse som Audi o BMW har med sina sportmodeller. BMW o Audi förknippas med sport men det gör inte Volvo. Så, rattpaddlar eller ej, jag tror tyvärr inte bilen kommer att betyda allt för mycket.(kanske likt T-gul) Sen må den vara hur grym som helst men jag tycker Volvo ska slåss med andra bilar o egenskaper än sporttyskarnas! Vilka vet jag dock inte riktigt, kanske är just det Volvos problem på marknaden?.
I stora delar av världen är man mer påverkbar känslomässigt än i Sverige. Jag tror Volvo absolut har chans att ge sig på de stora. Volvo har ganska nyligen tagit steget mot att bli riktigt premiummärke. Jag skulle vilja påstå att från och med XC60 (S60, V60, V40) har Volvo visat att man menar allvar. Det är fyra bilar som kan utmana i sina klasser. Volvo har till skillnad från Audi och MB mer utmanande design och varje generation ser väldigt olik ut den föregående. Det jag skulle vilja är att Volvo satsar på ny modern automatlåda. Jag skulle också vilja att de får ner vikten på sina bilar. En annan sak jag funderat på är varför Volvo-bilar accelererar så långsamt jämfört med tyskarna? Införa Launch control som standard på de effektstarka modellerna?? :P
av perhall
Finns ju en annan aspekt i detta. Audi och BMW säljer enorma mängder bilar och det ses ju i många sammanhang inte som särskilt "coolt" att ha en AUdi eller BMW - de må vinna tester, men det kan ju faktiskt ge status att ha något som inte är mainstream, vilket Audi och BMW i många sammanhang är med. Jag håller med exquattro, Volvo borde profilera sig på något annat.
Finns nog många sammanhang och ställen där en S60 T6 ger mer status än en 335i...
PH
av Exquattro
KarlE, det är ju klart att Volvo menar allvar med sina modeller men jag är inte riktigt säker på vad du menar. Dessa modeller är ju ganska gamla nu, bortsett från faceliften som kommer nu. Även om XC60 har sålt hyfsat med Volvomått mätt så är det ju inga större antal jämfört med konkurrenterna så jag tror inte mycket på att det kommer att förändras med faceliften. Det jag menar är att Volvo måste hitta nya värden. För många år sedan var man i toppen vad gällde säkerhet. Detta förknippas fortfarande märket med trots att de flesta bilar idag är lika säkra eller säkrare. Därför hoppas jag att Volvo inte lägger alltför stora resurser på att försöka klå Audi o BMW utan söker upp ett nytt spår där man kan briljera. Vad det skulle kunna vara vet jag inte, men jag tror inte det ska handla om högprestanda i alla fall. Kanske är man inne på rätt spår med D6 men numera finns ju ett otal varianter på hybriddrift, men att vara bäst i den skaran skadar ju inte. Finns säkert många möjligheter men konkurrensen är mördande där ute i stora bilvärlden.
av KarlE
Exquattro skrev:KarlE, det är ju klart att Volvo menar allvar med sina modeller men jag är inte riktigt säker på vad du menar. Dessa modeller är ju ganska gamla nu, bortsett från faceliften som kommer nu. Även om XC60 har sålt hyfsat med Volvomått mätt så är det ju inga större antal jämfört med konkurrenterna så jag tror inte mycket på att det kommer att förändras med faceliften. Det jag menar är att Volvo måste hitta nya värden. För många år sedan var man i toppen vad gällde säkerhet. Detta förknippas fortfarande märket med trots att de flesta bilar idag är lika säkra eller säkrare. Därför hoppas jag att Volvo inte lägger alltför stora resurser på att försöka klå Audi o BMW utan söker upp ett nytt spår där man kan briljera. Vad det skulle kunna vara vet jag inte, men jag tror inte det ska handla om högprestanda i alla fall. Kanske är man inne på rätt spår med D6 men numera finns ju ett otal varianter på hybriddrift, men att vara bäst i den skaran skadar ju inte. Finns säkert många möjligheter men konkurrensen är mördande där ute i stora bilvärlden.
Min åsikt är att Volvo skulle försöka satsa på färre modeller, men att de skulle satsa riktigt hårt på dem. Dvs. generationsbyte oftare. Jag bor delvis i Sydamerika och här är det mer eller mindre bara S60 och XC60 som säljer. Nu kommer V40 som jag tror kommer sälja en del. De övriga modellerna kan man glömma helt. C30, V60, V70, S40 och XC90 har jag aldrig sett här, trots att samtliga erbjuds hos Volvo-handlarna. C30 väldigt sällan. Dessa bilar står längst inne i bilhallen. S80 nere i källaren eftersom den är än kallare. Hög säkerhet är naturligtvis bra, men ute i världen är det inget man prioriterar särskilt högt. Hög prestanda kan man glömma om de endast kommer att satsa på fyrcylindriga. ;) Volvo har väl en stor till nyhet att presentera i år. Vi får se vad det kan vara.
Användarvisningsbild
av Vojje
Vem bryr sig vad ett kinesiskt j-a bilmärke håller på med.
Om 10 år existerar inte skiten mer. I can´t wait.
av Qualia
Volvo PV var väl knappast svensk när de hade Ford som ägare..
Litet offtopic..
Har nu provkört MY14 XC60 måste säga att den känns mer lyx än min MY11, de är på rätt väg iallafall..
Väntar på R-Desgin my14, får se vad som händer när mitt leasing avtal går ut nästa år,
Lövets XC70 -05 - Godkänd!

Intressant, funkar dessa lampor på all[…]

VOC strul

Här med

Oppdatering - problemet løste seg når[…]

Stötdämpare bak

Det övre fästet verkar skilja på n[…]