Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
inte ovanligt att lagret går i remskivan så småningom när själva acpumpen används lite. Då blir ingen frigång, det skramlar friskt och till sist skär det med avdragen rem och ev kamremshaveri som bonus.
Min ac beter sig snarlikt den på videon, men stannar bara till snabbt för att sedan gå runt tungt ett varv, och sedan stanna igen. Innebär det att det bara är att byta pumpen om man nu vill ha fungerande ac?

Jag liftade med en schysst polare idag som offrade sig på en liten omväg. Ringde och pratade med mekonomen igår, dom skulle beställa hem en drivrem till v70 utan ac. Enligt dom skulle den vara 1432 mm om jag inte missminner mig. Låter rimligt i och med att den på 1555 var på tok för lång.
Det konstiga är att enligt både AD bildelar och Biltema ska en 1555 rem passa.. Får testa den här remmen och se ifall det fungerar tillfälligt tills man hinner fixa AC'n.
Tänkte väl ringa runt lite och se ifall det är någon som har nån bättre begagnad.
Nästa fråga gäller AC-kompressorn.. Spelar det någon roll vad den har suttit på för motor tidigare, exempelvis bensin eller diesel? Eller är huvudsaken att den suttit på en v70 97-00?
av rid54
"Min ac beter sig snarlikt den på videon, men stannar bara till snabbt för att sedan gå runt tungt ett varv, och sedan stanna igen. Innebär det att det bara är att byta pumpen om man nu vill ha fungerande ac?"

-På den beskrivningen låter det som om kopplingen inte "släpper" ordentligt = värmeutveckling när pumpen är frikopplad pga friktion. Sedan vet man ju inte hur själva pumpen mår, men om den har problem borde det bli oväsen när den drivs runt (AC inkopplad). Med ny pump + koppling borde problemen försvinna iofs.
Innan första bekymret med den så hade den knackat ett tag. Alltså när AC'n var påslagen knackade den, ungefär som en mutterdragare lät det. Sen blev den tyst i kanske en halv minut, för att sen knacka några sekunder igen osv osv.
Jag körde därför rätt mycket utan ac, men en riktigt varm dag kunde jag inte låta bli den, och det var då jag kände att det luktade bränt från drivremmen första gången.
Sen som jag skrev i första inlägget så stängde jag av den och allt fungerade klockrent tills nu.
Kan det varit kompressorn som gick, eller ska man chansa på att det bara är magnetkopplingen som är trasig?
av rid54
En kompressor som låter som en mutterdragare skulle jag tro, utan att vara kunnig på området "AC", att den är slut. Kopplingen tycks också tröttnat till slut, så min gissning är att det handlar om byte av hela aggregatet.
Misstänkte nämligen det jag med. Nu går iallafall bilen igen sen ett par dagar. Jag fick på drivremmen och lyckades därmed lösa det akuta problemet.
Frågan om vilken pump man kan köra med däremot kvarstår.. Skulle vilja fixa den så att man slipper sitta och svettas i bilen allt för mycket under sommaren.

Någon som har koll vilken pump som passar på min bil. Årsmodeller, och om. Det måste vara från just en diesel eller ifall det sitter samma sort på alla v70 från 97-00
Misstänkte nämligen det jag med. Nu går iallafall bilen igen sen ett par dagar. Jag fick på drivremmen och lyckades därmed lösa det akuta problemet.
Frågan om vilken pump man kan köra med däremot kvarstår.. Skulle vilja fixa den så att man slipper sitta och svettas i bilen allt för mycket under sommaren.

Någon som har koll vilken pump som passar på min bil. Årsmodeller, och om. Det måste vara från just en diesel eller ifall det sitter samma sort på alla v70 från 97-00

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB1[…]

Spolning av automatlåda

241101, kollade fakturan nu. Spoling, två st[…]