gooose skrev:Här får ni lite anledningar till byte av ok + hur det funkar
Att oket är bytt pga att kolven inte gick att pressa in beror på 1 par anledningar INTE elmotorn den flyttar man över vid ok byte
Är klossarna för mycket slitna så kan kolven komma lite snett om man inte lyckas att trycka in den med ett jämnt tryck runt kolven och detta kan uppfattas som att det kärvar i oket mao bytt i onödan
Men att man byter för kärvade kolv har väl hänt ett par ggr
Man måste skruva tillbaka skruven till handbromsen den kan kärva inne i oket så att säga
(Volvo åf använder dator/vida till att få elmotorn att utföra detta moment att skruva till baka denna skruv som är till handbromsen)
Har man inte Vida så får man lossa elmotorn och skruva för hand
Du har inte som kund/bilägare alltid rätt till att få utbytt komponent tex Utbytes detaljer,Airbags/srs komponenter med krutladdningar
i detta fall broms ok så är det en utbytes detalj som skall tillbaka för renovering
Vill du så får du med dig oket Men då får du betala en objekts kostnad för utbytes objektet
//Gooose
Gooose:en jobbar på Volvo och har maxkoll men det betyder inte att allt är som det låter.
Utbytessystemet som volvo ägnar sig åt ar ett helt annat syfte än att "göra det billigare" för kunden snarare det motsatta.
Huvudsyftet är att du skall vända dig till volvo bör att kunna få tag på delen du behöver och då är det ju inte så bra om det finns renoverade på stan som någon djävel säljer för en billig peng.
Fick detta klart för mig då jag köpte en vvt ( camställningsventil) och volvo ville ha tillbaka min gamla (jag bytte själv) varför frågade jag förvånat , ni har ju bytt utförande på ventilen? Svaret var Volvo vill ha bort den från marknaden marknaden marknaden...
Så jag lämnar aldrig in en bil "på lagning" för då byts det en djävla massa prylar på måfå och min bekostnad för att någon djävla data kod har yrat om att ex lambdavärdet är hum hum JA VI BYTER Lambdasonden Ops! det var visst något annat med spjällhuset har rasatblablabla...
(Volvo åf använder dator/vida till att få elmotorn att utföra detta moment att skruva till baka denna skruv som är till handbromsen)
Har man inte Vida så får man lossa elmotorn och skruva för hand.
Eller så kör man på med lite 12V så gör motorn jobbet och sen när man har pillat dit de nya bromsklossarna så växlar man stift och trycker in kolvarna så att de sitter i inpressat läge när du startar/lägger in handbromsen första gången, i annat fall så får du en "varning bromsfel åk till Volvo NU".
Utbytesok är ioch försig inte så ovanligt men tillåt mig tvivla att det siter ngn och renovevrar volvo ok centralt
Ja byt min krockkudde! vanligt?
Det va bättre förr.
Ps Har inget emot Goose en Hyvelns kille är min bild fast aningen mycket färgad av sin arbetsgivare och Polestar=Volvo/2
Best Regards//Per
Amazon 61,142 -68, ols98-cab69, Diplomat Cope-66!! 544 Sport -65 144-69 164E -73,264F -76,P1800 67,BMW, 740 85 745 88 745GLT90 V70LT 99 V70lt 02 Delta88 cab 455 70 Mustang GT Cab-05 V70 2.4d my10 x 2 och my12 d3 v90 t5 17 xc70 d5 2015