Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det går inte på annat sätt än byta hela bär/länkarmen. Tyvärr var det höger sida som gick av och då måste även vänster sida rivas. Tur man har en donatorbil, byter hela paketet. Men vilken jäkla konstruktion, bara för att en bult går av.........

Jörgen
av *pettson*
Visst kan kan skylla på konstruktören av paketet. ^
Men å andra sidan är det extremt klantigt att dra av det hela, det är inget som delar sej frivilligt och så att säga bara *trillar isär*. Det tål rejält med belastning. Det betyder att man inte var kapabel att utföra jobbet egentligen.
Med mer kunskap om hur man lossar saker och ting så gör man mindre skada på saker och ting. Det hade gått utmärkt att spräcka muttern eller liknande utan skador på resterande.
Låter lite elakt men är faktiskt kontentan av det hela.
Det är inte alltid konstruktörens fel att man är en dålig mekaniker helt enkelt.
Sen finns det naturligtvis dom gånger det är åt andra hållet. Där det inte spelar någon roll hur duktig och kunnig du är. Där saker och ting är lika omöjliga, eller trillar isär av det fruktansvärt dåliga materialvalet. (t.ex bmw höjdsjustering på lyktorna där plasten pulvriseras när du tittar på dom. Å andra sidan så finns det då *piratdelar* att köpa som är av betydligt högre kvalitet.
Nu har ju inte du nån aning om min kompetens. Kan säga att någon ägare innan hade inte kompetensen. Allt är draget med sådan överdriven kraft att man utmattat materialet redan då. som exempel så fick jag värma alla hjulpultar med gasolbrännare och ett två metersrör för att dom skulle lossa. Jag tog knappt i när stötdämparbulten gick av! Jag har jobbat med bilar och motorcyklar i snart 35 år, så kompetens tror jag att jag besitter. Är väl en av få mekare idag som kan LAGA saker, allt behöver inte bytas ut.

Mvh
Jörgen

Tack för era tips. Jag ska nog våga mig[…]

Bromsarna är en mjukvarudetalj fler tillverka[…]

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]