Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av strixeh
Hej!

Jag ska köpa en V70 (http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_V7 ... ?ca=15&w=2) och behöver lite tips. Säljare är Badako trading i Frändefors och ägare av bilen är ANA Motorcentrum i Trollhättan.

Jag har varit och provkört bilen. Den går fint och så. Växellådan känns bra och interiören är fin (kanske rekondad). Lacken är fin, några små, mer eller mindre osynliga bucklor och nån liten repa. Kamremmen är bytt, nya vinterdäck ingår, bytt olja på den. Några frågetecken dock:
  • Det saknas fullständig servicebok. Jag har dock talat med tidigare ägaren (sen 07) och denne har servat på "privatfirma". Han lät trovärdig och talade även om att 1) ljuddämparen sitter fast med endast ett fäste i baken och 2) framhjulen sliter lite mer på insidan.
  • Höger fönsterelhiss fungerar ej (verkar vara glapp) med varken förar eller passagerarkontrollen. Här kommer vi till kruxet: jag bad bilhandlaren fixa detta innan jag köper. Denne säger något i stil med: "vi får se om vi hinner, bilen kanske är borta nästa vecka då om du inte betalar handpenning nu". Känns jävligt oseriöst. Tidigare ägare som jag talade med sade att den fönsterhissen krånglade då och då.
Så till frågorna:

1) är det jag som är petig?
2) vad kan det tänkas kosta att fixa ett sådant problem? Worst case scenario...

Svara gärna så snart som möjligt!

Hälsningar,
Nils
av strixeh
Jag är såklart lite skeptisk, och det är ju därför jag frågar om råd. Samtidigt har jag talat med tidigare ägare och det kändes ganska tryggt.

Jag ska tala med ANA Motorcentrum i Lysekil om en timme (som alltså står som ägare av bilen). Tänker fråga vad de tycker om sättet att inte vilja fixa en bil så att den är hel när den går på sälj. Känns oseriöst som sagt.

Vad tycker du övrigt om rutan?
Fixar de inte felen så kan de fortsätta äga sin hyllvärmare. Även om det är en trevlig bil så är den inte lättsåld. Du bör kunna hitta likvärdiga till ett bättre pris. Alla fel du vet om ska vara fixade, inkl hjulinställning. Det ska du få med protokoll på.
Går de inte med på det så köp en annan.
Vet inte om den är kvar nästa vecka har man hört förr. Visst, de kanske kan kränga den men det ärmknappast troligt ute i den ödemarken
Elhissen kan vara så enkel som att åka till volvo och uppdatera mjukvaran till fönster hissen gjorde detta på min -02:A och det fungerade
kostade ca 300:-
Användarvisningsbild
av wissel
llesrof skrev:Vad f-n har hänt med skinnet i baksätet. Det är ju helt skrynkligt!
Gammal TAXI ??????
av monza
Då du känner dig tveksam med det bemötandet skulle jag råda dig att avstå. Följ känslan. Det går 13 på ett dussin av äldre v70:s
Om fönsterhissen krånglar i förardörren är det med stor sannolikhet byte av DDM som gäller. Alltså inget större jobb och inte så dyrt heller om du får tag i en begagnad.

Men med övriga varningsklockor som ringer för fullt bör du nog titta vidare, det finns ju som sagt gott om begagnade V70's.

Fast det är ju sak samma vad bilen kostar nu […]

Låter som fel i ventilblocket i ABS-enheten.[…]

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]