Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ett litet hål i strålkastarspolarslangen, den har legat och skavt och nu är det ett pyttelitet hål.
Det känns onödigt att plocka ner hela fronten och köpa nya slangar hela vägen då de bara säljs i en enhet.
Dessutom kostar det en slant på verkstaden.

Är det någon som har lagat en sådan med någon typ av tvåkomponentslim eller har förslag på vad man kan använda?

Y-kopplingen är krympt på så den går inte att dela och dessutom är det högtryck i slangen.

Åsså kom det en bildlänk: https://www.box.com/shared/static/nw1t6 ... 0lmfrn.jpg
Det är den undre slangen och där det är som blötast.
Senast redigerad av 5 Desmodue, redigerad totalt 0 gång.
Gå till en akvarieaffär. Köp en rörbit eller något annat passande. Det är samma typ av slang till akvariepumpar etc. etc. Även biltillbehör kan tänkas ha något som fungerar som ett skarvrör. I värsta fall fungerar en backventil, bara du vänder den åt rätt hål.
Du klipper alltså av originalslangen där skadan är och sätter i skarvröret. Om det är en vass kant eller ett hörn som skaver, så dra några varv med eltejp över skarven som extra skydd.
1. Ta några cm gummislang som passar presis utanpå slangen där du har hål

2. Skär upp gummislangbiten och trä på den över hålet.

3. Dra en slangklamma över hålet.
Rådlös skrev:Gå till en akvarieaffär. Köp en rörbit eller något annat passande. Det är samma typ av slang till akvariepumpar etc. etc. Även biltillbehör kan tänkas ha något som fungerar som ett skarvrör. I värsta fall fungerar en backventil, bara du vänder den åt rätt hål.
Du klipper alltså av originalslangen där skadan är och sätter i skarvröret. Om det är en vass kant eller ett hörn som skaver, så dra några varv med eltejp över skarven som extra skydd.
Slangen är räfflad så det kommer att läcka och avskavd på utsidan så den är inte jämn.
Det går inte att koppla av slangarna för att trä på slang eller rör.
Det är högtryck så vulktejp mm funkar inte.

Jag är mer inne på Plastic Padding av något slag men den måste funka på plast och vara flexibel.
Skär av slangen där hålet är och sätt ett skarvrör :roll:
Gameburg skrev:Skär av slangen där hålet är och sätt ett skarvrör :roll:
Hålet är ju naturligtvis precis innan övergången till det tunnare "röret" sedan är jag osäker på hur det funkar med den räfflade slangen.
Det är heller inga tjocka slangar som sitter där och jag kan tänka mig att inner diametern är max 2mm.

Montören på Torslanda som la slangen så den kunde ligga och skava skulle få smisk.
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]