- fre 03 maj 2013, 00:32
#751793
Intressant hur statistik och sannolikhetslära används i denna tråd (och i övrig samhällsdebatt).
I ett inlägg hävdas att 60 liv om året skulle räddas om alla kör lite mer kvinnligt. I ett annat inlägg som utvecklar detta
(http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 60#p750581 OBS jag har endast läst den citerade texten i inlägget)
framkommer det om man läser lite noggrannare (som @Camel redan konstaterat) att det gäller "unga män" och "unga kvinnor", men ingen ålder specificerad. "Tonårskillarnas" finns med i texten så det kanske är <20 år?
Läser man vidare står det:
"Varför är tjejerna säkrare? Kortare körsträckor? Ja, det stämmer. 1,7 gånger fler olyckor kunde förklaras av det. Färre tjejer som har körkort? Ja, lite grann..."
Så en del av förklaringen är alltså att unga tjejer helt enkelt kör mindre. Jag tvivlar inte på att unga killar är "farligare" i trafiken än unga tjejer, men jag reagerar på att det "slarvigt" (slarvigt är egentligen fel ord eftersom det indikerar något omedvetet, därav fnuttarna) slås fast att "60 liv om året skulle räddas i trafiken om unga män körde som unga kvinnor" (det är dock mindre slarvigt än konstaterandet "Om vi alla körde lite mer kvinnligt så skulle det gå att spara runt 60 liv varje år").
När statistik framställs på detta sätt, en slutsats man gärna vill ha där man medvetet "slarvar" med formuleringen, så frågar jag mig alltid vad det egentliga syftet är, och om det är fler faktorer som motsäger slutsaten som inte redovisas ordentligt.
Nu vet jag inte exakt vilken tyngd ett betänkande från Trafikutskottet har, eller vad det används till, men jag tycker det är ganska dåligt att framställa något på ett så "slarvigt" sätt. Och dessutom så motverkar man själva syftet att lyfta fram problemet med "unga män" i trafiken genom att istället väcka irritation genom att medvetet vinkla det hela. Och varför?
Och denna formulering:
"Den vanliga förklaringen är: Killar är sådana, och de måste testa gränser" (det tas upp i betänkandet som att det ofta används som ett argument MOT att ta tag i problemet, som jag tolkar det)
Var kommer det ifrån, vilka säger sånt i meningen att inte göra något åt problemet? Männen? Pappor? Mammor? Politiker? Poliser? Högstadieelever?
Jag tror ju knappast att någon menar att låta "unga män" hållas, låta dom leka av sig.
Jag är också helt övertygad om att någon som läser detta kommer att rikta ett Don Quijote-inlägg mot mitt inlägg och argumentera för att unga män orsakar fler olyckor än unga kvinnor, vilket jag alltså håller med om (nu har jag inte studerat alla siffror, det är enbart en spontan uppfattning).
Ok detta var lite OT, men ett tydligt exempel på att statistik ofta (alldeles för ofta) används ganska slarvigt i min åsikt.
Och, låt mig även upprepa att jag är positiv till autobroms.
EDIT: Försökt förtydliga genom att markera med fetstil, tror inte det hjälper dock.
I ett inlägg hävdas att 60 liv om året skulle räddas om alla kör lite mer kvinnligt. I ett annat inlägg som utvecklar detta
(http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 60#p750581 OBS jag har endast läst den citerade texten i inlägget)
framkommer det om man läser lite noggrannare (som @Camel redan konstaterat) att det gäller "unga män" och "unga kvinnor", men ingen ålder specificerad. "Tonårskillarnas" finns med i texten så det kanske är <20 år?
Läser man vidare står det:
"Varför är tjejerna säkrare? Kortare körsträckor? Ja, det stämmer. 1,7 gånger fler olyckor kunde förklaras av det. Färre tjejer som har körkort? Ja, lite grann..."
Så en del av förklaringen är alltså att unga tjejer helt enkelt kör mindre. Jag tvivlar inte på att unga killar är "farligare" i trafiken än unga tjejer, men jag reagerar på att det "slarvigt" (slarvigt är egentligen fel ord eftersom det indikerar något omedvetet, därav fnuttarna) slås fast att "60 liv om året skulle räddas i trafiken om unga män körde som unga kvinnor" (det är dock mindre slarvigt än konstaterandet "Om vi alla körde lite mer kvinnligt så skulle det gå att spara runt 60 liv varje år").
När statistik framställs på detta sätt, en slutsats man gärna vill ha där man medvetet "slarvar" med formuleringen, så frågar jag mig alltid vad det egentliga syftet är, och om det är fler faktorer som motsäger slutsaten som inte redovisas ordentligt.
Nu vet jag inte exakt vilken tyngd ett betänkande från Trafikutskottet har, eller vad det används till, men jag tycker det är ganska dåligt att framställa något på ett så "slarvigt" sätt. Och dessutom så motverkar man själva syftet att lyfta fram problemet med "unga män" i trafiken genom att istället väcka irritation genom att medvetet vinkla det hela. Och varför?
Och denna formulering:
"Den vanliga förklaringen är: Killar är sådana, och de måste testa gränser" (det tas upp i betänkandet som att det ofta används som ett argument MOT att ta tag i problemet, som jag tolkar det)
Var kommer det ifrån, vilka säger sånt i meningen att inte göra något åt problemet? Männen? Pappor? Mammor? Politiker? Poliser? Högstadieelever?
Jag tror ju knappast att någon menar att låta "unga män" hållas, låta dom leka av sig.
Jag är också helt övertygad om att någon som läser detta kommer att rikta ett Don Quijote-inlägg mot mitt inlägg och argumentera för att unga män orsakar fler olyckor än unga kvinnor, vilket jag alltså håller med om (nu har jag inte studerat alla siffror, det är enbart en spontan uppfattning).
Ok detta var lite OT, men ett tydligt exempel på att statistik ofta (alldeles för ofta) används ganska slarvigt i min åsikt.
Och, låt mig även upprepa att jag är positiv till autobroms.
joel80 skrev:...Just det är något jag nästan har mardrömmar om
Hamnar man i ett snabbt köslut och vet att man har en lastbil en bit bakom sig är det alltid lite extra nervöst..
EDIT: Försökt förtydliga genom att markera med fetstil, tror inte det hjälper dock.
Senast redigerad av 5 2444ever, redigerad totalt 0 gång.
Historik: PV -60, 142 -71, 244 -82, 244 -88 (alltså årsmodeller)