NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min bagage lucka vill inte öppna sig, den är alltid låst trots att bilen i övrigt är upplåst. Har provat både dörr upplåsnings knappen på fjärren och bagagelucke upplåsnings knappen likaså och även lås knappen inne i bilen men inget funkar.
Detta hände i samband med en resa då helt plötsligt ett högt ljud hördes från bagageluckans låssystem (trodde först nån kört på mig bakifrån) och bagageluckan öppnade sig lite på glänt samtidigt av sig själv. Efter att jag gått ut och stängt igen luckan så förblev den låst.

Finns det något sätt att öppna bagageluckan manuellt utan inblandning av elektronik? För det verkar ju uppenbarligen vara något med elen till bagageluckan, att den fastnat i läge låst?
Något tips hur jag ska få upp f..nskapet på det snabba sättet utan att börja boka tid till verkstäder för att få felet åtgärdat, börjar bli riktigt irriterande att försöka stuva in genom det begränsade utrymmet ovanför baksätet.
Tacksam för hjälp.

Mvh.
Jo tack det var upplysande info. Dock så undrar jag fortfarande om det finns något sätt att öppna bagageluckan på utan inblandning av elektroniken, alltså mekaniskt? Verkade inte framgå på någon av länkarna.

Mvh.
Går inte öppna mekaniskt utan att riva hela inredningen..

Ta bort listen på bakluckan(VOLVO) 4 torx skruvar ta väck kontakten och kortslut dom 2 stiften som sitter emot varandra så
hoppar bakluckan upp. Byt sedan microbrytarn till handtaget. Hela insatsen med skyltbelysning. Kostar 170:- på volvo
Hur gick det med bagageluckorna i denna tråden...?

Jag har en V50 -08 där bagageluckan hängt sig.
Jag har kollar mikrobrytaren och det är inte elfel.
Jag har även provat att skruva loss hela låskistan inifrån bilen, men själva låskistan hindrar mig från att öppna bagageluckan mer än en halv centimeter...

Mvh

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]