MegaJos skrev:Testade att trycka på plattan till magnetkopplingen. Den spelar som fan men slår ändå inte till. Kompressorn kanske har givit upp.
Som jag ser det har du några saker du kan fortsätta felsöka på. Ditt system är fyllt, tryckvakterna bytta och ändå vill det sig inte. Vi tittar på del för del, symptom och för/emot detta fel:
Det är relativt vanligt att en kompressor inte startar för att jordningen från kompressorn är dålig. Det finns en liten jordsladd från kompressorn till styrenheten och den behövs för fullgod jordning. Kolla upp den för säkerhets skull, inte minst för att ECC-styrboxen delar ut styrjord, inte drivspänning.
Kompressorkopplingen aktiveras av en magnet som drar kopplingen. Ibland blir lindningen dålig och det sker överslag när isoleringen frätts bort av värme och annat den fått utstå. Det kan vara ett intermittent (sker slumpvis) fel, men till slut är det ett permanent fel. Magneten måste resistansmätas för att få rätt diagnos och kompressorn måste demonteras vid byte, samtidigt som remskivan måste demonteras. Det är inget fel som är väldigt vanligt, men det förekommer. Vid kortslutning borde säkringen till ECC:n gå. Annars går inte strömmen igenom spolen vid avbrott.
Det var vad jag hade för tillfället. Du kan ju även ha ett kombinationsfel eller fel på en komponent som jag inte nämnt och ett fel på en komponent jag nämnt. Hur som helst - lycka till med det här eländiga felet och hoppas att du hittar det snart. Och skriv gärna och berätta hur det går.